Wanneer kiest men voor rijst bij een pastasaus en wanneer voor penne/fusilli?

Vaak staat er op een pot/zak van de pastasaus of je er penne/fusilli of rijst bij moet doen. Zoals bij de hartige maaltijdsauzen staat dat je rijst moet toevoegen. Mijn vriend houdt niet zo van rijst en heeft er daarom fusilli bij gekocht. Het zal vast lekker zijn, maar waarom kiest men dus voor de rijst en bij andere sauzen voor penne/fusilli? (qua uiterlijk én smaak)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.5K

Het beste antwoord

Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik me ook niet altijd aan de voorschriften op pot of pak houd en ook wel eens voor rijst kies als we die week al pasta gehad hebben of andersom, is er wel degelijk een reden voor waarom de fabrikant adviseert om er rijst of juist pasta bij te serveren. Die heeft niet zozeer met smaak (ze smaken allebei immers neutraal) maar vooral met de structuur van rijst of pasta te maken. Dikkere sauzen blijven namelijk beter aan de pasta 'plakken' en dat eet dus simpelweg makkelijker. Sauzen die iets dunner zijn worden juist weer beter door de rijst opgenomen. In principe kun je het een dus prima door het ander vervangen, al zul je dan misschien iets meer saus of juist meer rijst op moeten scheppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In feite maakt het niet veel uit of je pasta of rijst neemt. Het zijn allebei graangerechten en die kunnen met dezelfde sauzen worden opgediend.
Je moet dus niets als het op het pak staat. Soms kan een saus wel eens niet dik genoeg zijn zodat deze aan de pasta blijft 'hangen', maar smaken doet het toch wel.
Het is alleen zo dat je rijst meestal met lepel eet en sommige pasta's niet. Dan is het wel prettig als de pasta ook met saus bedekt is.
amc
12 jaar geleden
Het verschil zal gebaseerd zijn op de samenstelling van de saus. Als het Italiaans is met bijvoorbeeld tomaat en oregano, dan past pasta daar het beste bij. Maar is het Oosters gekruid, pittig en/of zoet, dan past rijst daar het beste bij. Mij persoonlijk lijkt macaroni niet smakelijk bij Tjap Tjoi, om maar een voorbeeld te noemen.
Amadea