Hoe kun je een lekkere salade maken, om altijd te eten met de lunch wat voldoende voedingstoffen bevat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd hetzelfde eten is niet zo gezond. Variëren is beter. En hoe lekker ook, als je iedere dag hetzelfde eet, gaat het je op den duur tegenstaan.

Antwoorden (7)

hussel partjes gekookte aadappel, rode ui, fijngesneden lente-ui, tomaatjes, gekookte eieren en augurk door elkaar.
meng met mayo en augurkennat.
heerlijk en voedzaam!
12 jaar geleden
Iets op basis van peulvruchten is ook erg voedzaam, zoals deze lekkere salade (let op: die moet marineren, dus 's ochtends vast maken - meenemen kan ook, dan de later bij te voegen ingrediënten apart meenemen en alles dooreen husselen als het lunchtijd is):

800 gr kikkererwten, gekookt of uit blik
4 artisjokkenharten
4 zongedroogde tomaatjes op olie
250 gr rijpe kerstomaatjes, gehalveerd
8 lente-uitjes, in schuine ringentjes
paar blaadjes basilicum, in stukken gescheurd
paar takjes bieslook, fijngeknipt
4 takjes (blad )peterselie, fijngehakt
25 gr Parmezaanse kaas, geschaafd
1 eetlepel zwarte peperkorrels, geplet in de vijzel
dressing:
6 eetl. olijfolie extra vierge
1 eetl. citroensap of sherryazijn
1 teentje knoflook, uitgeperst
1 theelepel dijonmosterd
zeezout
vergemalen zwarte peper

Klop in een kom de ingrediënten voor de dressing.
Was de kikkererwten en laat ze uitlekken.
Snijd de artisjokharten en de zongedroogde in stukjes.
Meng de dressing door de kikkererwten, artisjok en zongedroogde tomaatjes. Meng alles goed, dek de kom af en zet deze 4 uur in de koelkast.

Voeg vlak voor het opdienen de kerstomaatjes, lente-uitjes, basilicum, bieslook en peterselie toe.
Meng alles voorzichtig.
Strooi er de geschaafde Parmezaanse kaas en geplette zwarte peper over.

Variatie:
U kunt van alles aan deze salade toevoegen zoals: olijven, Parmaham, salami, chorizo, verse tonijn of tonijn uit blik, andere groenten, andere kruiden of bladsla.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dit is toch niet voor één persoon, toch? 800 gr kikkererwten krijg ik echt niet op, hoor......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem zomaar aan dat het voor 4 personen is :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of voor vier dagen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon alles halveren en dan voor 2 dagen ;-)
Wat ik in mijn koolhydraatbeperkte periode altijd bijzonder makkelijk en smakelijk vond en nog vind is een salade van sla, witlof, heel fijn gesneden kool (eventueel geblancheerd) met tonijn, zalm, makreel of een andere vis uit een blikje. Zeker bij vis zonder olie deed ik er wat Zaanse mayonaise bij voor de smeuïgheid en je kunt er ook nog wat noten door doen. Smaken verschillen maar mij verveelt dergelijk eten niet snel. Alles wat je nodig hebt zit erin want koolhydraten heb je strikt genomen niet nodig en honger heb je na zo'n lunch ook al niet snel.

Toegevoegd na 6 uur:
Hoef je niet af te vallen dan kun je er ook nog wat gare pasta doordoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neehoor, want ik denk dat jij doelt op de levensgevaarlijke ketoacidose, die op kan treden bij diabetes. Ketose betekent gewoon vetverbranding en dat is iets heel anders. Het lichaam heeft weliswaar glucose nodig maar kan die prima zelf maken uit vetten en eiwitten; gluconeogenese heet dat. Helemaal zonder koolhydraten vind ik niet handig maar koolhydraatbeperkt is levenslang prima te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! Gewoon doorleren, is mijn devies. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie! Begrijp ik dat je nu op gewicht bent en blijft, Keesvi?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@katoen: ja, heel redelijk. Mijn streven was om beneden de 90 kg te raken en dat doel heb ik vrij makkelijk bereikt. Met loslaten van het wat strengere koolhydraatbeperkte regime ben ik nu wel weer iets boven de 90 kg maar blijf daarmee al een jaar of twee verre van de dik boven de 100 die ik ooit woog. Maar ik wil ook dat restant buik kwijt, dus ik moet met mijn streven op ergens halverwege de 80 blijvend gaan zitten, ergo in de richting van de 80 als streef-afvalgewicht. Nog een keer 10 kg dus de knop moet weer om naar geen koekjes bij de koffie maar wel één keer per dag een koolhydraatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je antwoord op mijn reactie Keesvi. Was benieuwd omdat je zoveel weet van voedsel en biochemie (?) en je hebt laten weten dat je een dieet volgt. Misschien als je geen koffie drinkt is het makkelijker om van koekjes af te zien ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koffie op zich is niet zo'n probleem maar wel het eerste koekje. ;-)
Een gebakken kipfilet in blokjes snijden, voeg er: mais, tomaat,komkommer,gekookt eitje,augurk, gebakken
uitje, kleine blokjes kaas, kruiden, citroensap, en enkele blaadjes sla aan toe en e.v.t iets majo .
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik vaak meeneem:

-spinazieblaadjes
-1/2 peer
-walnoten
-reepjes gorgonzola
dressing van 1/2 vinaigrette 1/2 balsamico (meenemen in een oud fotorolletje-hoesje, erover als je gaat eten)

-gemengde sla met veldsla en rucola erin (AH)
-tomaten
-komkommer
-mais
-hardgekookte eieren
-feta kaas
-zonnepitten en pistachenoten
-bleu cheese dressing (weer apart meenemen)

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry - BLUE cheese dressing, natuurlijk.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik zelf wel eens doe is kipfilet bakken met flink wat cajunkruiden en dit in stukjes snijden.
Dat met veldsla of ijsbergsla (of van allebei wat), komkommer, wat paprika en maïs.

Dressing maak ik ook zelf van wat met water aangelengde yoghurt, met wat italiaanse kruiden (basilicum, oregano, tijm etc.) en eventueel nog wat citroensap.

Door de cajunkruiden, mais en paprika heeft het een beetje een mexicaans tintje, maar de sla, komkommer en yoghurtdressing maakt het ook weer lekker fris! En het is vullend door de kip.
In plaats van kip kan je gekookte pasta erdoor doen, maar dan wel wachten met de dressing erover doen tot je het gaat eten, anders is de pasta echt niet lekker meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat trouwens ook een heeerlijke marinade voor kip is is deze van Laura Vitale, maar dat kost wel wat meer tijd:

http://www.laurainthekitchen.com/arch/chicken_spinach_salad.html

Ik heb hem nog nooit zo gemaakt, ik hou niet van ei en mijn vriend niet van spinazie. Maar die kip is erg lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een salade die aangemaakt wordt met wat pasta en vlees of vis kan zelfs en complete maaltijd vormen. Het volgende recept voldoet aan deze eisen:
Krulsla
Vis (naar wens gekookte tonijn, verse garnalen, gerookte paling, rivierkreeftjes)
Olijfolie
Pasta (naar wens populair genoemd de “ vlindertjes” of “wokkels”)
Tomatenketchup
Sherrytomaatjes
Olijven

Je kunt de salade zo uitgebreid (of niet) maken als je zelf wil. Begin met de pasta te koken en af te laten koelen. Maak daarna de salade aan en begin met het wassen van de sla en klein maak de sla klein (niet te kleine snippers), giet er wat olijfolie overheen en meng het goed.

Voeg daarna de vis toe (kant-en-klaar uit de winkel of zelf klaar gemaakt) en meng deze door de salade. Halveer de sherry tomaatjes en de olijven en voeg deze ook in aantallen naar wens toe. Roer er tenslotte een beetje tomatenketchup doorheen voor wat extra smaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/26099-voedzame-salades.html