Moet je eiwitschuim bakken of droogt het vanzelf?

Als je koekjes met eiwitschuim erop bakt, moet je dan eerst de koekjes bakken en achteraf het glazuur erop smeren of moet je eerst het glazuur erop doen en de koekjes met het glazuur er al op bakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (2)

schuim moet je bakken (eigenlijk meer drogen in een matige oven). Schuim is opgeklopt eiwit. Jij bedoelt waarschijnlijk eiwitglazuur, dat moet je later opbrengen als de koekjes gebakken zijn. En dat droogt dan zo
anneliez
12 jaar geleden
Als je eiwitschuim op je koekjes wilt doen omdat je er 'piekjes' op wilt zien, kan je het best de koekjes eerst bakken en kort voor het einde baktijd de koekjes bedekken met het stijve schuim en dan nog even in de oven laten bruinen. Vaak wordt er een crème brulee brandertje voor gebruikt, want het gaat meestal alleen om de accentuering van de piekjes. Eiwit/ poedersuiker
wordt gebruikt om te glaceren en dit wordt erop gesmeerd nadat de koekjes klaar zijn.
amc