Als in een recept staat dat het vlees 30 min in de braadslede in de oven moet, kan het dan ook gewoon in een ovenschaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8K

Antwoorden (5)

Ja hoor, dat doe ik ook vaak. Veel handiger, omdat vleessap opgevangen wordt en zo, wordt je oven niet zo'n bende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Een braadslede is gewoon een metalen ovenschaal, hoor. Geeft ook geen bende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar mijn ovenschalen kunnen in de vaatwasser, en de braadslede past niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Braadsleden zijn in de meest uiteenlopende maten verkrijgbaar.
Ja hoor dat kan, dat maakt weinig verschil. Een braadslede is vaak groter. Let even op of je de ovenschaal niet moet invetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, maar hou er rekening mee dat een braadslee lager in de oven staat dan een ovenschaal, dus let erop dat het vlees niet verbrand of te gaar wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet gewoon in een ovenschaal, tip: Waarom het na aanbraden in een braadpan in een braadslede wordt gedaan is om de vleessappen te behouden en als jus te gebruiken. Bij een ovenschaal- niet afgedekt- behoud je dan niet het smakelijke vocht, vleessap.
Het beste alternatief voor een braadslede: een braadzak of wikkelen in aluminiumfolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er net aan wat voor vlees je moet braden.
Kipfilet kan prima in een ovenschotel maar vlees waarvan je een lekkere jus wil maken, braad je in een braadslede.
Het idee hierachter is het feit dat het vlees iets gaat aanzetten op de bodem en je middels vocht toe te voegen
nadat het aangebraden is, hiermee de aanzetsels gaat losmaken en deze oplossen in de jus. Hieraan zit juist de meeste smaak omdat dit zeer geconcentreerd is.

Je kunt dus als je ook jus nodig hebt, het vlees eerst aanbraden in de juspan en dan nadat je het vlees eruit gehaald hebt, de jus maken. Het vlees erbij legen en dan alles overdoen in een ovenschaal om verder in de oven te garen. Je kunt natuurlijk ook de juspan in de oven zetten.
De meeste braadpannen kunnen hier goed tegen omdat ze zelden kunstof handgrepen hebben die hier soms gevoelig voor zijn.

Heb je geen jus nodig, dan kan je het vlees net zo goed in een ovenschaal braden. De schaal wel even invetten.
amc