Vanavond aten we wentelteefjes! Waar komt dit woord vandaan?

Voor wie het niet kent: sneetjes oud wit brood even door melk halen, dan door kaneel en suiker, en dan bakken in boter! Jummie! (vet en zoet! slecht!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar wel lekker ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee maar ik weet nu wel wat mijn lunch morgen is!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik krijg er honger van!!

Antwoorden (4)

De heerkomst is niet beken.
Sommige mensen denken dat het komt van "Wentel 't eventjes".

ik heb hier 'n leuke link over wentelteefjes: http://www.nrc.nl/krant/article1629651.ece/Wentelteefje

Maar wanneer je denk dat de clou komt blijkt het dat de herkomst niet bekent is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel 1 van 2

Het woord wentelteefje is voor het eerst aangetroffen in 1623, in het Tafereel van Sinne-mal van A. van de Venne, in de zin: 'Ey, waer ick t'huys alleen, ick backte wentel-teven Van suyckert witte broot, en butter-smeerigh vet.' De woordenboeken vermelden het pas sinds 1811 en uit oude recepten blijkt dat men in plaats van (oud) witbrood ook wel beschuit gebruikte. Men voegde er vroeger soms ook wel geraspte citroenschil aan toe, saffraan, rum of vanille, dan wel een scheutje rozenwater, dat is welriekend water gedistilleerd uit rozenbladeren.
Opmerkelijk is verder dat wentelteefje al snel overdrachtelijk werd gebruikt voor 'iemand die er smakelijk of aantrekkelijk uitziet'. Al in een boek uit 1717 lezen we: 'Wat een mondje, wat voor oogjes, wat voor tandjes! [...] Zo'n wentelteefje zou me smaaken.' Hoewel de hedendaagse woordenboeken dit niet vermelden, wordt wentelteefje nog altijd op die manier gebruikt. Zo noemde Jaap de Jong het in 1992 in Onze Taal in zijn overzicht van koosnaampjes (1992, p. 243, 244). En ook op internet kom je het als koosnaampje tegen ('Mijn ,,wentelteefje'' had, toen ik haar leerde kennen, ook een paard'), én als enigszins goedmoedig scheldwoord ('Ben besluiteloze slappeling, Mister Bean, een sompig wentelteefje.')
Maar goed, dit verklaart nog niet de herkomst van het woord. Het eerste woorddeel is inderdaad de stam van wentelen. De hedendaagse etymologische woordenboeken gaan ervan dat het tweede lid, teef, mogelijk de vervormde naam van een gebaksoort is. We komen dit ook tegen in appelteef, een woord dat in de 19de eeuw in Dordrecht voor wentelteef werd gebruikt. Althans, in 1862 schreef W. Bisschop in De Taalgids in een bijdrage over het Dordtse dialect: 'Appelteefje wordt het gebak genoemd dat op andere plaatsen wentelteefje heet.'
AWM
14 jaar geleden
Wentelteefjes is een Nederlands gerecht. In Vlaanderen is het ook bekend onder de naam verloren brood . verder heb ik geen idee waar het woord vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wentelteefje is een snee brood, dat eerst gesopt wordt in melk en eieren en daarna wordt gebakken.

Het gerecht wentelteefje wordt voor het eerst genoemd in een tekst uit de zeventiende eeuw.
Wentelteefjes worden nog steeds gegeten en smaken het lekkerst met oudbakken brood. De vroegste vermelding is uit 1623.

Waar de naam op slaat is onduidelijk. Er is gedacht dat het een verkorting is van 'wentel het even'. Maar dat lijkt onwaarschijnlijk.

De combinatie brood, melk ei en suiker uit de koekenpan komt meer voor. In De Verstandighe kock of sorgvuldige huys-houdster (1670) staan recepten met dezelfde ingrediënten, die dan 'Deuse Geertjens' en 'Poffen-broodt' heten.