Lekker surinaams recept

Nog een vraag n.a.v. een andere vraag: iemand vroeg waarom er alleen roti-restaurants waren. Ik ben dol op roti maar door de vraag ben ik me af gaan vragen: welke andere, (meer luxe ? dus geen snackbar-achtige recepten ?) kent de surinaamse keuken. Wat raadt een surinamer mij aan ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Hi FlowerSong (mooie naam). Die vraag over roti restaurants kwam van mij, ik vind de Surinaamse keuken ook erg lekker. Ik heb het Groot Surinaams Kookboek en daar maak ik wel eens iets uit (zie link). Van Surinaamse collegá's heb ik begrepen dat ze dit ook in Suriname gebruiken.

Probleem is echter dat de beste Surinaamse ingredienten niet in Nederland te koop zijn. Je kunt alles wel kopen, maar nooit in de kwaliteit zoals men in Suriname gebruikt. Een collega heeft Madame Jeannet pepers en Arva massala meegenomen en dat smaakt allemaal veel beter dan de spullen die je hier koopt. Maar goed, je hebt weinig keus, dus bijna goed is misschien goed genoeg.

Wat ik ook wel eens doe is een pot van Faja Lobi kopen. Die fabrikant heeft ook een erg leuke site (www.surinaamseten.nl) waar recepten op staan met de spullen die ze verkopen. Faja Lobi is algemeen te koop in toko's en grote AH's. De Nasi Goreng Trafassie ervan is een voltreffer bij mij thuis en supermakkelijk te maken.

Roti recept heb ik ook voor je, dus laat maar weten als je dat wilt hebben. Het staat ook redelijk goed als antwoord op een GV vraag.

Eetse!
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als rasechte Surinaamse ben ik het niet eens met de opmerking dat je hier niet alles kunt krijgen.
Er wonen evenveel Surinamers in NL als in Suriname en die komen echt niets te kort.
Je kunt hier vrijwel alles krijgen, soms mis je een enkel seizoensproduct, maar dat hangt ook vaak af van de inkoop van de leverancier. In de randstad of grotere steden is het een e.a.wellicht beter te verkrijgen.
Vaak is de plaatselijke toko bereid via de groothandel voor je te bestellen
Madam Jeanette pepers zijn ondertussen haast Nederlands "gemeengoed"geworden en verkrijgbaar bij de betere supermarkt en elke zichzelf respecterende toko;
evenals de Surinaamse Masala(kerriepoeder)merken als Chan, Nandan en probeer vooral DADA. Zelf maken is ook een optie en niet moeilijk.
Potjes van Faja lobi lijken me handig, zeker voor diegene die niet bekend zijn met de Surinaamse keuken en gewend zijn aan koken met potjes, pakjes en zakjes. Elke rechtgeaarde Surinamer zal liever zonder kant en klare potjes kokkerellen, met veel liefde en aandacht.
Dat proef je terug in onze prachtige Surinaamse keuken
paulus811
14 jaar geleden
Hi NonstopJudith, je kunt alles wel krijgen (dat schrijf ik ook) maar als mij Surinaamse collega's naar Suriname gaan nemen ze tassen vol masala en verse madame Jeannetes mee, ook voor mij. De verse pepers die je in Suriname koopt zijn veel lekkerder, groter en geuriger dan degene die je hier kunt kopen. Ook de algemeen verkrijgbare masala kerrie is lang zo lekker niet als de masala van het merk ARVA en dat is hier echt niet te koop (heb echt wel veel moeite gedaan). Ik zal je tip om DADA te kopen opvolgen als ik het ergens kan kopen. Maar gelukkig is er weer een collega uit suriname onderweg terug met een grote zak masala, die ik in de vriezer bewaar om vers te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn man is surinamer en vind de potten van faja lobi wel het meest in de buurt komen van de "echte surinaamse"smaak. soms als het koken haastwerk is gebruik ik ze. verder kan je inderdaad genoeg krijgen aan verse ingredienten maar niet in elke plaats. soms moet je er voor naar "de stad".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord maar het was ook het enige antwoord dus ik denk dat iedereen het met de beantwoorder eens is.