Uit welke ingrediënten bestaat mosterd??

Dr Oz vertelde laatst in een programma dat mosterd de stofwisseling iets verhoogt en dat zwarte mosterd beter is dan een lichte mosterd variant.

Vond het wel interessant maar ik eet nooit mosterd en vroeg me af wat er allemaal in zit en of je het zelf kan klaarmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Antwoorden (3)

* 100 gr mosterdzaad
* 200 ml witte wijnazijn
* 1 tl kurkuma
* 50 gr rietsuiker
* peper en zout

Bereidingswijze:
Laat de mosterdzaad een nachtje weken in de azijn. Maar dat hoeft niet, het levert alleen een gladdere mosterd op.
Giet de mosterdzaad met de wijn in een keukenmachine en voeg de specerijen en suiker toe. Laat de machine minimaal 6 minuten draaien, of langer voor een gladder resultaat.
Doe de mosterd in een schone pot, draai de deksel erop en bewaar in de koelkast. Enne, hij wordt lekkerder naarmate hij ouder is.

Tip: Voeg knoflook, nootmuskaat, karwijzaad of chilipepers naar smaak toe, of vervang de suiker door honing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De scherpte van de mosterd is even afhankelijk van de ingrediënten als van de produktiemethoden.
De zaden worden gesorteerd, gewassen, gedroogd en vermengd in verhoudingen die strikt geheim worden gehouden.
Soms worden de zaden gemalen voordat ze wel 24 uur in cider, azijn of zuur druivesap worden geweekt.
De droesem van blauwe druiven wordt gebruikt voor het maken van paarse mosterdsoorten.

Alle ingrediënten worden gemalen — voor de traditionele mosterdsoorten grof — en dan in een centrifuge gescheiden om de schilletjes te verwijderen en het gehalte aan vluchtige olie te verhogen. Of de mosterd scherp of mild uitvalt, hangt af van de grondigheid waarmee de pasta wordt gezeefd.

Door mixen verdwijnen eventuele luchtbellen waardoor de pasta zou kunnen oxyderen, waarna hij 48 uur in een vat rijpt.
Hier wordt hij op een natuurlijke manier scherper terwijl hij zijn bitterheid verliest.
Door toevoeging van kleurstoffen, meel of kruiden wordt de scherpte verzacht of geïntensiveerd.
Vervolgens worden er uiteenlopende aromatische stoffen toegevoegd: traditionele (Roquefort, dragon), exotische (banaan, kerrie) of geraffineerde (cognac, champagne).
Het aangename aroma van Meaux-mosterd is een combinatie van niet minder dan elf geuren.

Het verpakken is essentieel als afronding van het proces, want lucht maakt de pasta bruin en door warmte verdampt de vluchtige olie. Daarom is het altijd het beste mosterd op een koele, donkere plaats te bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia zegt: voor de bereiding van een simpele mosterdsoort is mosterdzaad, azijn, zout en naar smaak eventueel kruiden voldoende.(bron 2)

Op het etiket van 'mijn' mosterd staat bij de ingrediënten het volgende:
Water, mosterdmeel, wijnazijn, zout, kruiden, kruidenextrakt.

De ingrediënten zijn duidelijk.

Zelf maken kan je het ook zie voor een recept de eerste link bij de bronnen. (bron 1)

-----------------------------------------------------------------------

Je hebt geel (Engels: wit), bruin en zwart mosterdzaad, afkomstig van verschillende mosterdplanten.

De zwarte soort is zeer scherp, maar niet goed te verwerken tot een smeerbare 'gewone' mosterd. Dit komt, omdat de smaak langzaam verdwijnt wanneer je zwart mosterdzaad met water mengt. Daarom wordt meestal de
gele mosterd gebruikt. (bron 3)

De reden dat Dr Oz de zwarte aanraadt, zal zijn omdat deze soort dus het sterkst is.

------------------------------------------------------------------

Nog iets over de werking op het lichaam van mosterd:

"En de werking is vrij duidelijk. Want wie kent niet het spreekwoord 'als mosterd na de maaltijd'. Mosterd behoor je namelijk tijdens de maaltijd te gebruiken. Erna heeft het weinig zin. Het heeft spijsverteringsbevorderende eigenschappen. Dit komt met name tot z'n recht als er zwaar getafeld word. Wie kent niet de combinatie rookworst of spek met mosterd? Het vráágt er bijna om. Mosterd maakt zwaar verteerbare zaken lichter verteerbaar.

Uitwendig werd mosterd wel gebruikt bij spier- en gewrichtspijnen en bij bronchitis en angina. Het bevordert de doorbloeding en werkt sterk verwarmend. Tegenwoordig kennen we mosterdpleisters en vind je mosterd ook wel terug in reuma zalven."(bron 4)