Heb voor de eerste maal gedroogde kikkererwten gekocht.Graag een niet te moeilijk recept met tomaten en lekkere groentjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle recepten lijken het over kikkererwten uit blik/pot te hebben - gedroogde kikkererwten moet je eerst een dag weken.

Antwoorden (4)

Gevulde courgette met kikkererwten

Je kunt hem serveren met brood en rode wijn.

De bereiding bestaat uit vijf stappen :

Kikkererwten weken en koken. Als je geen gedroogde maar erwten uit een potje of blik gebruikt, kun je deze stap overslaan.
De saus bereiden. Dit is een tomatensaus, die je, als je wat weinig tijd hebt, ook uit een potje kunt halen.
De vulling bereiden. Je maakt een gehakt/courgettevleesmengsel met ei.
De champignons bakken.
De schaal opmaken en in de oven bakken.

voor een uitgebreide beschrijving met plaatjes zie bijgevoegde link (wat tevens de bron is) :

http://koken.met.aschwin.net/pages/Gevulde%20courgette.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vind je van dit Kikkererwt-Tomaat-Rijst recept?

Ingredienten:
1 el olijfolie
1⁄2 middelgrote ui, fijngesnipperd
2 teentjes knoflook, geperst
1⁄2 middelgrote paprika, kleur naar keuze, zaad en zaadlijsten verwijderd, fijngesneden
250 g fijngehakte rijpe tomaten met het sap (of uit blik; giet bliktomaten niet af)
3 dl Groentebouillon of water
2 el droge sherry (naar keuze)
1 laurierblad
zout en versgemalen zwarte peper
280 g langkorrelige rijst
100 g gekookte of uitgelekte (blik) kikkererwten

Verhit de olie in een pan op middelhoog vuur. Bak de ui, knoflook en paprika onder af en toe omscheppen circa 5 minuten in de hete olie. Voeg de tomaten, bouillon, desgewenst de sherry, laurier, wat zout en veel peper toe. Breng alles aan de kook.
Roer de rijst en kikkererwten erdoor, doe een deksel op de pan en zet het vuur zo laag dat het mengsel heel zachtjes kookt. Laat 20 minuten doorkoken, tot het vocht is opgenomen en de rijst gaar is. Maak de rijst los met een vork, proef en voeg eventueel meer peper en zout toe. Serveer het gerecht heet, op kamertemperatuur, of zet het afgedekt maximaal twee dagen in de koelkast. Verwarm het, of laat het op kamertemperatuur komen, en roer er vlak voor het serveren wat olijfolie door.

De kikkererwten kan je gewoon weken en koken zoals op de verpakking staat aangegeven. Voor extra groente kan je spinazie erbij doen, dat is meestal een erg lekkere combinatie met kikkererwten en tomaat. Verse spinazie kan je zo'n 10 minuten voor het gerecht klaar is in de pan erbij doen.

Deze lijken me ook erg lekker:
Zoetzure kikkererwten met tomaten: www.devegetarier.nl/recepten/peulvruchten/zoetzure-kikkererwten-met-tomaten (misschien wat lastiger/meer werk, maar ziet er wel erg lekker uit)
Chana Masala: http://www.theppk.com/2011/08/chana-masala/ (van een Amerikaanse kookboekenschrijfster, dus Engelstalig, maar haar recepten zijn wel altijd heerlijk!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grill plakken aubergine, courgette en vleestomaat (deze het laatst en heel even). Schep er warme gekookte kikkererwten op en garneer met olijfolie(extra vierge) en verse tijm.

Meng de koude gekookte kikkererwten met knapperige sla,
stukjes dadel en blokjes fetakaas. Schenk er yoghurtdressing over en je hebt een lekkere kikkererwtensalade.

Meng de kikkererwten met sesamolie, sla en reepjes gerookte kipfilet. Serveer met naanbrood en houmous.

Spaghetti met kikkererwten;
Knoflook even in wat olie fruiten. Tomatenpuree erbij roeren en 1 min. meebakken met een beetje suiker.
2 grote rode paprika's in blokjes erbij en 1 min. roerbakken. Tomatenblokjes met sap uit blik toevoegen, 1 eetl. honing, 100 ml. water en 1 eetl. Italiaanse kruiden erbij doen en 10 min. zachtjes gaarstoven. Afsmaken met zout en peper.
Spaghetti beetgaar koken, kikkererwten koken of evtl. met het kookwater opwarmen in een pannetje, afgieten en door de spaghetti mengen. Beetje olijfolie erbij doen
op smaak brengen met zout en peper.
Paprikasaus op diepe borden scheppen, spaghetti erop leggen en kaas erover strooien.
amc
12 jaar geleden
Groentestoofschotel met kikkererwten.

Benodigdheden voor 2 personen

1 ui - 1 courgette - 1 rode peper - 100 gr. champignons - stukje gemberwortel (1 cm) - 1 blikje kikkererwten - 1 eetl. olijfolie - 1 teentje knoflook - 1tl. djinten - 1 tl koriander - 1 dl gezeefde tomaten - 1dl groentebouillon - zout

Bereiding(ca. 30 min.)

Maak de groenten schoon. Pel en snipper de ui. Snij courgette en champignons in plakjes.

Snij de peper in fijne reepjes. Schil en rasp de gember. Laat de kikkererwten uitlekken.

Fruit de ui in de olie glazig en pers de knoflook er boven uit. Fruit de gember, djinten, koriander en het pepertje kort mee.

Voeg de groenten, kikkererwten, gezeefde tomaten en de bouillon toe.

Stoof het gerecht in 15 minuten, en breng op smaak met zout.

Lekker met couscous.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.receptensite.nl/recepten/3009.php