Wie heeft er nog lekkere variaties met brocolli?

Bij de aardappelen doe ik er eigenlijk nooit wat extra's mee, dan alleen koken en een groentesausje. Een uitje ofzo erdoor lijkt me niet echt lekker. Zijn er nog andere variaties te bedenken?

Toegevoegd na 56 seconden:
Dus gewoon voor bij de aardappelen, geen ovenschotel oid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.1K

Het beste antwoord

Brocollisalade;
Stukjes broccoli 6 min. koken in ½ ltr. bouillon. Laat uitlekken en afkoelen.
Pel 2 hardgekookte eieren en snijd ze grof. Vermeng ze met reepjes gekookte ham.
Klop in een kom 3 eetl. (olijf) olie,2 eetl. azijn, ½ eetl. citroensap, versgemalen witte peper en zout met elkaar en voeg dit mengsel toe.
Schep de dressing door de salade, die zowel koud als warm gegeten kan worden.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ik heb het zelf nooit gegeten/gemaakt, maar volgens mij is er ook broccoliesoep.
Daarnaast kan je ze ook stomen ipv. koken, dan blijven ze vaak mooier groen en wat knapperiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de lasagna / pasta saus in kleine stukjes meebakken met de uitjes / gehakt en dan in de saus opwarmen

In stukjes op de pizza

roerbakken met spek bij gebakken aardappeltjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik maak er altijd een lekkere puree van ipv dat altijd saaie witte aardappelpureetje, hoe?
simpel: gewoon opzetten met wat zout water, daarna pureren met staafmixer, wat oude kaas en mosterd erdoor, wat peper en klaar is je pureetje!Laat je me weten hoe die was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Samen met de brocolli een prei meekoken, geeft net even iets meer smaak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Broccoli met kaas en cashewnoten, mmmmmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brocolli met cashewnoten:

Snijd 250g brocolli in kleine roosjes.
Verhit 1 eetlepel olijfolie in een koekenpan.
Voeg een uitgeperste teen knoflook en een halve kop ongezouten cashewnoten toe.
Roer 2 minuten tot de noten licht goudbruin zijn.
Voeg de brocolli toe en roerbak 4 tot 5 minuten op hoog vuur tot de brocolli net gaar is.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine roosjes roerbakken, handvol cashewnoten erdoor en wat kookroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Hen3ette;

Genoeg lekkere recepten dus, maar ook als gewone groente kun je er nog wel wat mee doen; kort koken en dan met wat boter en nootmuskaat stomen, zodat het lekker stevig blijft, kaassausje erbij; lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kook de aardappelen.Laat ze uitlekken.
Schil de steeltjes van de brocolli en snijd ze af.Verdeel de rest in kleine roosjes.
Verhit olijfolie in de wok, maar niet te hevig.Roerbak daarin de broccoli gedurende ongeveer vijf minuten.Fruit vervolgens wat knoflook mee en meng er twee theelepels fijngehakte oregano-blaadjes onder.
Fruit de aardappelen en twee afgestreken eetlepels sesamzaadjes onder voortdurend roeren kort aan.Snijd 200 gram schapekaas in blokjes en voeg het erbij.Kruid het geheel met peper en verwarm het nog even.Bedruip het gerecht voor het serveren met sesamolie. Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een recept waar wij zelf erg dol op zijn.
Je doet het wel in een schaal, maar dat is alleen voor de geitenkaas te laten smelten.

Maak een aardappelpuree van half aardappels en half knolselderij.
Bewaar wat kookvocht, hier pureer je de aardappel/knolselderij mee, dus zonder boter of melk.
Maak de puree op smaak met selderij poeder.
Doe in een schaal de puree, daarop de gekookte broccoli.
Strooi er royaal geitenkaas over en smelt deze even onder een grill.

Toegevoegd na 2 minuten:
De aardappels en de knolselderij kook je samen in één pan, kooktijd ong. 20 min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met geroosterde sesamzaadjes, opdienen in roosjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BASISRECEPT 1 kg broccoli, zout, klontje gesmolten boter, nootmuskaat. Maak de groente schoon en kook ze 10-12 minuten in weinig water met iets zout (in roosjes en stukken gesneden 4-6 minuten). Giet het overtollig kookvocht af, schenk de gesmolten boter erover en bestrooi het geheel met nootmuskaat. Of: serveer de broccoli met en bechamelsaus van: 20 g boter, 20 g bloem, 2 dl melk of 1 dl melk/1 dl kookvocht, zout, nootmuskaat. Het lekkerst smaakt de broccoli met alleen wat gesmolten boter (dan proef je de broccoli op zijn best).

SNELLE VARIATIES
Broccoli met kaassaus: voeg aan de bechamelsaus 75-100 gram geraspte kaas toe.
Broccoli met garnalensaus: voeg aan de saus 100 gram garnalen en iets paprikapoeder toe. Broccoli met peterseliesaus: voeg op het laatst 3 eetlepels fijngeknipte peterselie aan de saus toe.
Broccoli met tomatensaus: voeg 2-3 eetlepels tomatenpuree en een snufje tijm aan de saus toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lust je ook rijst want dan heb ik een lekker receptje.
mals rundvlees voor te roerbakken bijv. Bieflapjes kleinsnijden en een uurtje marineren in knoflook en ketjap en peper (soms een klein scheutje sherry). Broccoli fijnsnijden in roosjes piepkleinbeetje zout erover.. Olie in de pan en alles roerbakken lekker met cashews inderdaad of sesamzaadjes inderdaad.
Ik maak het vanavond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brocolli wokken met magere spekblokjes vind ik smakelijk.