Wat te doen met bloed van ontdooid vlees?

Als je vlees uit de diepvries laat ontdooien, ligt er altijd vocht vermengt met bloed op het bordje. Nu zei laatst iemand tegen mij dat je dat vocht terug moet gieten bij het vlees (als je bijvoorbeeld gehaktballetjes maakt moet je het vocht weer door het vlees kneden) omdat het vlees anders taai wordt. Klopt dit? Ik gooi het namelijk altijd weg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
20.5K

Het beste antwoord

Als je het vlees in de koeling hebt laten ontdooien is er niets mis met het vleesnat.
Vlees wordt niet taai zonder dit nat.

Wat ik van een kok heb geleerd is om het vlees of gehakt te braden en dan het vleesnat toevoegen om af te blussen. Niet weggooien, dit is zonde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het vocht dat er uit loopt, is celvocht uit het vlees. Bij het bevriezen van je vlees is water gekristalliseerd en op diverse plekken 'uit de cellen' gekomen. Dat water loopt er uit als je ontdooit.

Ik heb het nooit eerder gehoord, maar het is wel een idee om het door je vlees te mengen bij het klaarmaken. Dat je vlees er taai van zou worden als je dat niet doet, daargeloof ik niet zo in. De schade aan de structuur van je vlees is gedaan. hooguit heb je iets meer vocht in je gehaktbal, maar dat zou wel eens verwaarloosbaar kunnen zijn in vergelijking met het vocht wat er bij het braden zowieso uit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij geen goed idee om dat vocht weer toe tevoegen. Het vlees is, neem ik aan ten minste, verpakt, maar dat vocht is aan de buitenlucht bloot gesteld. Lijkt mij niet zo fris dus. (Ik moet erbij zeggen dat ik erg miere****erig ben als het om ontdooit / rauw vlees gaat.)
Dat het vlees minder taai word lijkt mij onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat vindt het heerlijk!
AWM
14 jaar geleden
Het is algemeen bekend dat in het vocht dat bij ontdooien vrijkomt juist veel bacterieën zitten. Daarom leg je het ook op een schaal in de koelkast, opdat het vocht niet op andere levensmiddelen lekt. Vooral bij kip moet je oppassen. Ik gooi het dus altijd weg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het braadsap dat uit een biefstuk loopt bij het rusten, kun je natuurlijk wel weer terug bij de jus gooien.
amc
14 jaar geleden
Al het vocht, zoals jij het noemt is niet verloren hoor, je kan het alsnog gebruiken. Nadat je overheerlijke gehaktballen hebt gebakken, gebruik je 'het vocht' in plaats van gewoon water om je saus te maken. Vééééééél lekkerder hoor.