Volkoren bruine (zilvervlies)rijst koken, hoe?

Hallo, ik eet sinds kort zilvervliesrijst en deze zijn verpakt in kookbuiltjes met microperforaties zodat het handig(er) is om na het koken makkelijk(er) te serveren.

Zilvervliesrijst moet zo'n 20-25 minuutjes op laag vuur gekookt worden, staat op de verpakking en dat doe ik ook...

Maar ik kook en eet tegenwoordig 2 keer van deze rijst per dag en het is vervelend om 2 keer zo lang te moeten wachten en 2 keer mijn kookpot vuil te maken.

De vraag is; stel als ik 2 zakjes (builtjes) in één keer samen kook en als ik die ander dan later op de dag 2-3 minuutjes opnieuw in de microgolfoven opwarm, zal deze dan zijn positieve eigenschappen verliezen? En/of is het ongezond, giftig?

Graag jullie reacties, tips en adviezen hieromtrent

Dank bij voorbaat
Jean-Claude

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
14.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt een antwoord, maar er is toch ook wel zilvervliesrijst te koop die niet in dergelijke builtjes zit?
In ieder geval kun je die gewoon opwarmen, het zal wel wat droger worden in de magnetron, dus dan kun je er wat water aan toevoegen eventueel.
Dit zou je in mijn ogen trouwens ook wel gewoon kunnen doen met zo'n zakje, rijst eruit halen en wat water erbij.
Maar anderszins, wordt zo'n panneke ook weer niet echt vies van wat rijst, schoonmaken is zo gebeurd, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom gebruik je niet de gewone zilvervlies rijst.
Ruim water aan de kook brengen.
Als het kookt de rijst erin.
Wacht tot het kookt.
8 min. laten koken.
Afgieten.
5 min deksel op de pan.
Klaar, eet smakelijk. Neem 1 kopje per portie.
De volgende keer gewoon opwarmen in de magnetron.
Geen water toevoegen, het blijft lekker.
Zo heb je een lekkere losse korrel, dus geen plakrijst.

Antwoorden (3)

Als je rijst over hebt die je later nog eens wilt eten, kun je dat prima opwarmen in de magnetron.
Dit is niet ongezond, en de rijst verliest geen voedingsstoffen.
Meer dan 1 keer opwarmen wordt afgeraden.

Rijst opwarmen in de magnetron:
Doe de rijst in een magnetronpannetje of bakje met af te sluiten deksel.
Doe er een lepel water over de rijst.
Sluit de pan af, en warm de rijst kort op in de magnetron.
Vooral niet te lang opwarmen, het is beter om na 10 seconden even te roeren en nog 10 seconden te verwarmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeps, beetje water erbij ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is 20 seconden opwarmen wel voldoende????? Want de rijst zal na enkele uren (nadat het gekookt is) toch al koud zijn hé... Dan vraag ik mij af of 20 seconden heropwarmen in de microgolf wel voldoende zal zijn??? Ik dacht minstens aan anderhalve minuut :)
Wij eten ook altijd zilvervliesrijst en dan kook ik altijd een heel pak. Wat over is gaat in de vriezer. Dat is voor 1 persoon natuurlijk veel te veel maar je zou ook een half pak kunnen doen en dan in de koelkast zetten voor een paar dagen. Zo'n groot pak is ook nog eens een stuk goedkoper
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt gezond wilt eten, kun je beter zilverliesrijst kopen die niet voorgekookt is. Deze moet langer koken, maar daar is een makkelijke truc voor: neem 1 deel rijst op anderhalf deel water. Breng de rijst aan de kook. Als het kookt zo laag mogelijk zetten. Na een kwartier het gas uit doen en de rijst in gesloten pan ong. 25 min. laten staan, dan is het gaar en het water is opgenomen door de rijst, je hoeft het niet meer af te gieten. Zo spoel je ook geen voedingsstoffen weg. En het kan nooit aanbranden.

Wil je de rijst in twee porties eten, laat de tweede portie dan gewoon in de pan zitten. Tegen de tijd dat je het eten wilt doe je er een klein beetje water op om het op te warmen. Nu moet je wel oppassen dat je het niet aan laat branden, dus blijf erbij en doe het gas uit zodra de rijst heet is.