Waarom zou je een ei eigenlijk pocheren?

Is het lekkerder dan een gewoon gekookt ei? Het ziet er eigenlijk helemaal niet zo lekker uit. Ik ben nieuwsgierig waarom dit toch wordt gedaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Heb ik me ook wel eens afgevraagd :) ..maarja ik heb nog nooit een gepocheerd ei gegeten dus ik weet ook echt het verschil niet.

Het beste antwoord

De garing van het eigeel en eiwit gaat iets gelijkmatiger. waardoor je geen knalhard eiwit heb terwijl je het eigeel toch baveux kan krijgen. Het is een kwestie van smaakbeleving en presentatie. En daar valt niet altijd over te twisten.

Toegevoegd na 4 minuten:
'baveux' = (halfgaar en smeuïg)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat wist ik helemaal niet... zo leer je nog eens wat. Goed antwoord!

Andere antwoorden (4)

Er komen net als bij de schil van Sinasappels meer en andere aroma's vrij die bij gewoon koken niet vrijkomen maar het ziet er ook mooi uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet ik dan maar eens uitproberen. Ik houd al erg van een gekookt eitje. Weet weet: vind ik dit nóg lekkerder. Mijn indruk was dat het er niet zo mooi uitzag maar misschien valt dat wel mee.
Omdat het dan een andere smaak krijgt. Persoonlijk vind ik dat lekkerder dan een gekookt ei. Dat heeft iets wrangs, gepocheerd is het zachter en smeuïger. Maar het allerlekkerst vind ik roerei.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, roerei vind ik ook erg lekker. Ik begrijp nu wel een beetje waarom mensen een ei pocheren!
Ik vind het wel degelijk lekkerder dan een 'gewoon' gekookt ei - maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak....Zo vind ik een roerei ook lekkerder dan een 'gewone' omelet van alleen maar ei.

Het is een andere consistentie dan een gekookt ei, en heerlijk op versgeroosterd bruin brood, of met een sauce hollandaise , en ook met een kaassaus even onder de gril heel erg lekker bij bijv. spinazie (vooral, als je emmentaler gebruikt....)

Ik hou er trouwens niet zo van om het te pocheren met een scheutje azijn in het water. Ik gebruik liever zout. Het gaat nét zo goed, als je het ei maar in een draaikolkje breekt, al wordt het misschien ietsje rafeliger van vorm.

Maar probeer het eens : misschien ben je daarna ook helemaal 'omgeturnd'!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt allemaal erg lekker zo. Ik krijg veel leuke antwoorden. Ik ga het nu zeker eens proberen. Bedankt.
Het ziet er juist bijzonderder uit dan een gekookt ei, mits je het goed bereid.
Handige tip, een beetje azijn in de pan, houd eiwit beter bij elkaar. En roer met een lepel in de pan tot je een draaikolkje hebt. Stop met roeren en breek je eitje boven de draaikolkje. Zo draait het eiwit mooi naar het midden en heb je een mooi eindresultaat.