Kun je bouillon waar je kip in hebt gekookt/getrokken tevens gebruiken voor de rest van een soep?

Of moet je daar dan weer nieuwe voor maken? Ik heb alles-uit-de-kast-dag, en wil champignonsoep maken met kipsliertjes. Ik maak dit normaal altijd zelf, maar dan zonder kip, maar heb nog droge soep en andere dingen staan die op moeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met kipsliertjes bedoel ik dat ik dan eerst wat kipkarbonade wil garen in bouillon, en dat dan wat uit elkaar trekken voor in de soep.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.7K

Het beste antwoord

Je kunt heel goed het vocht gebruiken waarin je de kip hebt gekookt. De krachten en eiwitten van de kip zijn hierin opgenomen, zou zonde zijn om ze weg te gooien en is helemaal niet nodig. Je kunt dit ook niet als bouillon zien zolang je het niet gekruid hebt met groenten en kruiden en echt hebt laten trekken opdat de smaakstoffen hun smaak af hebben gegeven.
Ik zou ook de kip niet echt laten trekken, dus in koud water opzetten als bouillon, maar als het water kookt de kip er pas in doen en dan alleen laten garen, niet trekken. Door te trekken wordt het vlees droger en omdat je kant-en-klare soep gebruikt is deze al gekruid genoeg. Je hebt dus niet echt een geurige bouillon nodig.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou de bouillon JUIST moeten gebruiken voor de soep. De smaak van de kip zit immers aan het water, wat het nu juist een kippenbouillon maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt de beste bouillon gemaakt. Gebruik hem maar voor je soep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord wilde ik ook geven! Ik gebruik dit vaak voor mijn soepen.