Kan ik marineren zonder zout?

Onlangs kocht ik Silvo marinade om de kip te marineren. Echter wanneer ik dit doe kan ik geen andere producten meer toevoegen, daar het geheel dan vreselijk zout gaat worden. Volgens Honig kan ik niet en een pakje Honig/Knorr toevoegen en marinade van bijvoorbeeld Silvo omdat het geheel anders veel te zout wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.3K

Het beste antwoord

De instant- of kant-en-klare marinades zijn al gezouten, vandaar dat je er bij gebruik van zo'n produkt geen zout meer bij hoeft te doen. Het wordt dan inderdaad te zout en zou jammer zijn voor de smaken die in het produkt zitten. Je kunt marineren zonder zout maar dan moet je de marinade zelf samenstellen. Dan kan je hem met kruiden die je zelf lekker vindt op smaak brengen en hoef je er uiteraard geen zout aan toe te voegen.
In de Silvo marinade/kruidenmengsels zit al zout, net als in de Honig/Knorr produkten. Doe je ze samen dan krijg je extra veel zout en is het niet lekker meer (tenzij je zout erg lekker vindt).

Lekkere kipmarinades;
1 gesnipperd uitje, 2 t. knoflook,3 el. olie,2 theel. ketoembar of gemberpoeder ( djahé)4 el. ketjap.

of;

zoutarm,
beetje ananassap uit blik,échte kerriepoeder ( dus zonder toegevoegd zout)kipkruiden zonder zout, citroensap.
Maak van de overgebleven ananassap een sausje met wat yoghurt of fritessaus, fijngesneden ananas, kerrie en een beetje suiker of zoetstof. Niet de marinade zelf gebruiken hiervoor.

of;
3 el. honing,2 el. sinaasappelsap,geraspte sinaasappelschil,2 t. geperste knoflook, een paar druppeltjes tabasco of ietsje cayennepeper.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord!!

Andere antwoorden (3)

tuurlijk kan daat, je kan soja saus gebruiken, oester saus, aromat, ketjap...

Toegevoegd na 28 seconden:
uien, citroen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ketjap zit juist heel veel zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ook veel meer andere dingen, het zal altijd beter smaken dan korreltjes zout over je kip gooien.
Als je wil voorkomen dat het vreselijk zout wordt, kun je het beste zelf je marinade maken. Kijk eens welke geheimzinnige ingrediënten er in de marinade zitten en of je die niet zelf kunt toevoegen.
Als je toch persé twee pakjes wilt gebruiken, zul je voordat je het vlees gaat bakken, zo veel mogelijk van de marinade moeten verwijderen (het idee is toch dat de smaak IN het vlees gaat zitten) of van de pakjes veel minder gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Om de kip vooral beter te bakken wil ik hem graag eerst marineren. Bij de Knorr pakken (wereldgerechten) is hierin een goede balans, maar als ik zelf eerst de kip met Silvo ga marineren en daarna als kip lekker bruin is nog eens een honig nasi pak gebruik wordt het veel te zout. Wat ik wil zeggen ik marineer niet alleen vanwege de smaak maar ook om de kip beter te bakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo bakt het dan beter?
Zelf kun je ook een marinade maken waaraan geen zout toegevoegd is, bijvoorbeeld een marinade van kruidenazijn, water, rode wijn, knoflook, kruidnagel en een bouquet garni (een samengebonden kruidenpakket) geeft een heerlijk resultaat. Deze marinade levert per eetlepel ongeveer 5 mg natrium.