Wat kan je doen om de mufheid van bamboescheuten uit blik te verminderen?

Bamboescheuten uit blik hebben vaak een heel muffe, vieze smaak. Bamboescheuten in gerechten in restaurants vind ik daarentegen heerlijk.
Is dat gewoon betere kwaliteit, of moet je het gewoon op een bepaalde manier bereiden om die muffe smaak weg te krijgen?

Toegevoegd na 23 minuten:
Of: hoe moet je ze überhaupt bereiden, ik doe ze maar gewoon meekoken of meeroerbakken met de rest, misschien moet dat om te beginnen al niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
12.6K

Antwoorden (2)

Eerst laten uitlekken, dan met vers water afspoelen, en ze pas aan het einde van de bereidingstijd van het gerecht even mee laten verwarmen. De smaak van de bamboescheuten wordt opgepept door in het gerecht ook ananas te gebruiken.
In restaurants zijn waarschijnlijk toch verse scheuten gebruikt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verse vs blik, dat zou inderdaad wel het verschil kunnen zijn.
Zijn ze minder muf wanneer je ze kort verwarmt ipv lang?
Amadea
12 jaar geleden
Jazeker. Door het lang verwarmen worden ze slap en dat maakt de smaak er niet beter op. Het lekkerst is het juist als ze knapperig zijn. Net als worteltjes: die moet je niet slurpen maar kauwen.
Bamboescheuten afgieten en evt even in de koelkast laten staan voor gebruik

Ingeblikte bamboescheuten kun je uit het blik direct gebruiken, bijvoorbeeld als ingrediënt in een koude salade. Ze worden veel in groentegerechten en roerbakgerechten gebruikt. Bamboescheuten smaken prima in gerechten waarin ook fruit als ananas is verwerkt. Je kunt deze groente gebruiken in een zoetzuur. Bamboescheuten blijven knapperig als je ze aan het einde van de kooktijd slechts even mee verwarmd. Ze hoeven niet altijd gecombineerd te worden met andere groenten. Je kunt ze ook als bijgerecht opdienen: gesmoord, of (gegratineerd) met een kaassaus. Verse bamboescheuten kun je ook frituren, wat je maar beter niet met de ingeblikte doet. Let daarom bij het recept altijd op de vermelding of er verse scheuten bedoeld worden. De ingeblikte zijn voor sommige gerechten namelijk weer minder goed te gebruiken