Kun je (hot) ketchup maken van tomatenpuree, en hoe?

Ik ben graag aan het kookfröbelen op zondag, en wil nu graag deze soep maken: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/voorgerechten/soepen/salami-maaltijdsoep.html.

Ik heb alleen geen bruine bonen, maar daarvoor wel 2 potten witte bonen in tomatensaus. En dus geen (hot) ketchup, maar wel curry of (veel) tomatenpuree.

Voor de rest heb ik alles in huis. Kan ik op de een of andere manier ketchup maken van die tomatenpuree?

Of waar zou ik dit anders voor kunnen vervangen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Als je zelf ketchup maakt, zijn het bruine suiker, azijn en zout die de distinctieve smaak aan ketchup geven als ze in de tomaten koken. Kruiden met een uitje, knoflook,1pepertje en ik doe er nog bleekselderie bij, alles heel fijn gehakt en daarna gepureerd en gezeefd. Ik doe het vaak met tomaten uit blik als ik geen verse tomaten genoeg heb. Neem je puree dan zal je zeker suiker mee moeten koken, want dit is al enigszins bitter. Wat ketchup hot maakt zijn chilivlokken en die zijn er ook lekker in.

Ketchup maak je zo van puree;
Doe de puree in een pannetje met suiker, azijn, zout, wat water, uien poeder en knoflook poeder op middelhoog vuur. Roer tot het een mooie saus is. Als het kookt, zet je het vuur laag en laat alles ca. 20 min. pruttelen.
Om hem pittiger te maken kan je er chilivlokken bijdoen, of wat druppeltjes tabasco of wat cayennepeper. wat ook lekker is en wat milder is sambal brandal als je dat toevallig hebt. Persoonlijk heb ik de oelek vervangen door de brandal, omdat hij beter in de smaak valt bij mij en mijn mannen. Gewoon met beetjes beginnen en proeven, dan kan het niet mis gaan. Ik zelf zou er geen curry bij doen, maar dat is dan een kwestie van smaak hè. Ik vind nl. dat curry de tomatensmaak te veel weg haalt.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zult,denk ik pepertjes nodig hebben, om het "hot " te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met sambal mengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kunt het mengen met hot chilisaus heel simpel en toch lekker pittig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan hot ketchup maken door ketjap, tabasco, gemberpoeder, kerriepoeder, zout en peper aan de tomatenpuree toe te voegen. Hoeveelheid naar smaak.