Hoe krijgt sateh vlees die typische 'rook' smaak in goede Indonesische restaurants, net als in Indonesië zelf?

Als je vlees bbq-ed of grilt in de oven dan lijkt het er niet op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk hebben ze uit de dessa een vaatje of wat originele Indonesische rook over laten te komen! Vermoedelijk geven ze het een speciale behandeling,die wij belanda's niet mogen weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door de juiste ingredieenten te gebruiken in de marinade.,voor dat je het op de bbq of grill legt.

je laat de sate al een dag van te voren in een kom marinade liggen in de koelkast.

de marinade word gemaakt van ketjap,ui ,ketoembar,knoflook,sambal oelek,uitgeperste sinaasappel en honing.

Dit moet 24 uur lang "weken"

na dat je de stukjes op de stokjes heb geprikt laat je het uit de koelkast tot ze op de bbq gaan of grill.

en smullen maar!!!!!!!

Toegevoegd na 23 minuten:
op de bbq en of grill constand omdraaien trouwens en niet 1 voor 1 de kanten aan bakken.
dus langzaam beginnen en zeer regelmatig omdraaien.

voor het bakken of grillen trouwens
als de stokjes klaar zijn en buiten de koelkast staan afdekken met huishoudfolie!!!!!tot ze de grill of bbq op gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat de groothandel, waar ze hun originele kruiden ed. kunnen halen, wel speciale houtskool heeft, die ook uit het verre oosten is geïmporteerd. Zou ik me heel goed kunnen voorstellen....Ik woon niet in een grote stad, dus kan het niet helemaal beoordelen, maar verse peteh-bonen zullen beslist meer smaak hebben dan de diepvries-peteh-bonen die ik hier kan krijgen. Dus als al die ingredienten vers te krijgen zijn, waarom dan niet ook houtskool?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fu yong Hai heeft ook zo'n lekker rooksmaakje. Ik vermoed dat ook dat weer uit een potje komt van de Chemische Fabriek Naarden. Net zo als de lucht van vers brood in de bakkerswinkel en de smaken en geuren in processed food. Naarden is een van de grootste spelers op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grillen op houtskool geeft de typische rooksmaak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoopte ik ook maar op de een of andere manier lijkt het in de verste verten niet op die sterke rooksmaak die de Indonesiërs zelf voor elkaar krijgen.