Hoe kan je geklopt eiwit eten zonder risico's?

Hoe doen ze dat in de fabriek voor b.v. bavarois of negerzoenen? of in restaurants, is het daar echt rauw eiwit (met kans op salmonella besmetting)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
21.3K

Het beste antwoord

Helaas, bavarois kun je helemaal niet maken van verhit eiwit wat een onzin zeg! Hoe de fabrieken het doen? Simpel, die bestoken eierbeslag gedurende 5 seconden met een magnetronbuis en dat kun je zelf in je eigen keukenmagnetron natuurlijk ook wel.
Plaats eerst een half glas water in de hoek: anders kan de buis ontploffen want die moet "ballast" hebben en dan gedurende 15 seconden op de hóógste stand kun je vaatdoekjes, pikkende trui of inderdaad jouw eierbeslag in een niet-metalen kommetje plaatsen en de microgolfstraling doodt binnen seconden alle ongerechtigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is gepausteriseerd eiwit, oftewel het eiwit wordt verhit tot een bepaalde temperatuur waardoor salmonella uitgeschakeld wordt. Dus het is inderdaad "rauw" eiwit.

Gepausteriseerd eiwit kun je kopen bij Hanos. Volgens mij kun je die niet kopen in de gewone supermarkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Gepausteriseerd eiwit ziet er overigens uit als gewone rauwe eiwit. Dus net so vloeibaar en dezelfde kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vaak gedaan wordt: eerst eiwit kloppen en als hij mooi stevig is heel voorzichtig gesmolten (door hitte) suiker toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoe helpt dit tegen salmonella?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat dei gesmolten suiker 160 graden heet is gaat die bacterie dood.
door het verhitten dood men de salmonella bacterie . vanaf 38 °c dood je de bacterie.

Als je zelf koorts hebt is ga je ook boven de 37°c , zo beschermt je lichaam zich en vernietigd het de bacterien die in je lichaam zitten. Zo gaat het ook met bijna alle voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, je hebt gelijk, zat even met mijn verstand fout, ik heb kok gevolgd en nu je het zegt, is wel degelijk zo, je kan het ook nagaan op de site van HACCP ( Hazard Activity Critical Control Points ). de europese norm is dit , dankjewel