hoe maak je een goede toast met champignons in zijn geheel?

als ik toast met champignons maak, snijd ik deze altijd in stukjes. maar in een restaurant krijg je champignons in zijn geheel en dat is veel lekkerder. Ze slagen er zelfs in om dikke champignons in zijn geheel te stoven. Ik heb dat al geprobeerd, ziet er allemaal simpel uit in recepten, maar ik krijg ze nooit lekker : ze zijn ofwel te hard gebakken (al blijf ik erin roeren...) ofwel onvoldoende gaar. Champignons moet je immers op hard vuur bakken, zodat het water er niet uitloopt en ze sappig blijven. wie heeft de gouden tip?

12 jaar geleden
in: Koken
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gouden tip is timing. Oefening baart kunst.
liveisgreat
12 jaar geleden
Al 100x geprobeerd hoor bliets :-).
@eray97 ; niet in het resto waar ik laatst ging eten. Dikke champignons (natuurlijk wel niet superdik) in zijn geheel.

Het beste antwoord

Besprenkel eerst de champignons met citroensap en laat ze 5 min. staan.Smelt 3 eetl. boter of margarine in een ruime koekenpan. Fruit er de champignons 2 min. zachtjes in. Voeg dan basilicum, peterselie, 3 eetl. slagroom en zout/peper aan toe. Temper de hitte en laat alles nog ca. 15-20 min. stoven tot ze beetgaar zijn.
Verhit wat olie en bak hierin de boterhammen aan beide kanten goudbruin, laat ze uitlekken op keukenpapier. Verdeel de champignons over de sneetjes toost.
Leg er een plak kaas op en schuif ze onder een voorverwarmde grill. serveer ze zodra de kaas is gesmolten en je hebt echt een lekkere ' Champignon op toost".
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet wie je dat precies vertelt heeft, en okee, er doen nogal wat rare verhaaltjes de ronde in keukenland (zoals dat je niet in vlees mag prikken ; alsof het een zakje is met vocht in één ruimte ), en dit is er ook zo een.

Champignons worden schitterend bruin, lekker en als je je best doet zelfs een beetje knapperig op een middelhoog tot zelfs eventueel laag vuur. Als je vooral maar geen vocht toevoegd, ze absoluut niet afspoelt en voldoende olie gebruikt.

Je kunt ze overigens ook uitstekend garen in de oven. Dan gaan ze wel iets meer rimpelen, maar van uitdrogen is ECHT geen sprake, hoor. Heel erg sappig juist.

Tijdens het bakken komt er trouwens wel vocht uit, maar daar bestaan ze voor iets van 99 % uit, dus zolang er nog iets in de pan is dat op champignon lijkt, zit daar ook nog vocht in. Je stooft ze dus feitelijk in hun eigen vocht, en als dat grotendeels verdampt is, heb je heerlijke champignons. Gaat nog beter met bruine champignons trouwens. En oefening baart kunst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
99% is wat overdreven, een champignon bestaat voor ongeveer 90% uit water. Verder prima antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergis je niet ; ik heb ooit een programma gezien waarin een bloemkool VOLLEDIG werd gehydrateerd. Wat er overbleef was echt niet meer dan een paar gram (!!!) poeder. Was ook ruim over de 97 % van het gewicht dat water bleek.
Ik heb het niet over ' uitpersen' he, echt over hydrateren. Dus ALLE water uit ALLE cellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor sommige groenten geldt dat inderdaad, zoals voor tomaten en komkommers. Deze bestaan voor ongeveer 98% uit water. Bij champignons ligt dat volgens mijn bron, die er vrij betrouwbaar uitziet, toch anders. Een percentage van 90% wordt genoemd voor verse champignons. http://www.koudecentraal.nl/documents/Champignon.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee ; ik geloof je ook wel hoor. Het leek me alleen ook een ' waterige' groente - hoewel het natuurlijk weer geen groente is.
liveisgreat
12 jaar geleden
mijn grootmoeder (chef-kok) gaf me dit destijds mee: champignons snel op hoog vuur. helaas is ze overleden, dus ik kan haar geen tips meer vragen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, tijden veranderen, inzichten blijkbaar ook (en niet te vergeten de ingrediënten en de kooktoestellen ; sluit niet uit dat de champignons tegenwoordig bijvoorbeeld wateriger zijn dan vroeger, of het vuur hoger kan ??), maar blijkbaar werkt dit niet (meer). Dan wordt het tijd iets anders te proberen.
Ik bereid de champignons vaak in de oven.

Veeg de champignons schoon en doe ze met evt 2 teentjes knoflook en wat spekjes in een ovenschaal.
Stop de ovenschaal voor 8-10 minuten in een voorverwarmde oven (180-200º C).

De champignons uit de oven halen en wat gesneden peterselie over de champignos doen en besprenkelen met balsamico azijn.

(je kan er evt. roomkaas of stukjes feta op het laatst bij doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een ongesneden wit carrébrood. Snij voor elke toast een boterham van zo’n 2 cm breed van het brood. Verwijder ook de broodkorsten, waardoor je een dikke vierkante toast overhoudt.

Smelt een grote klont boter in een pan, op een zacht vuur. Smeer de sneden brood aan de beide zijden in met de gesmolten boter. Schuif de sneetjes brood in de oven en toast ze krokant op 175°C.

Maak de champignons proper en snij ze in grove stukken. Versnipper ook een sjalot en plet een teentje look.

Neem een pan en smelt er een klontje boter in, op hoog vuur. Kleur de champignons aan, en voeg tussendoor nog een klontje boter toe. Zet het vuur lager en voeg dan de sjalot en de look toe.

Versnipper de peterselie, en voeg het groen toe. Druppel wat balsamico over de pan en voeg wat peper en zout toe. Schud alles door mekaar.

Leg op elk bord een warme toast en schep er een royale hoeveelheid champignons over.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb je een goede Toast champignons.

Ingredienten
Voor 2 Personen:

- 500 gr champignons
- 1/2 citroen
- peper en zout
- 4 sneedjes wit brood
- bakboter
- 1 kleine ui (gesnipperd)
- 1 bouillonblokje (vlees)

Bereidingswijze:

Maak de champignons proper en verwijder de steeltjes. Snij de champignons in plakjes en bak ze samen met de ui en het verkruimelde bouillonblokje in een braadpan met de boter mooi bruin. Kruiden met zout en veel peper. Toast ondertussen de sneedjes brood. Schik de champignons op de toasts en besprenkel met wat citroensap.

TIP: Als je merkt dat de champignons tijdens het bakken erg veel water afgeven, laat de pan dan gewoon op het vuur staan tot het water is verdampt. Voeg een klein beetje boter toe en bak de champignons zoals beschreven in het recept.

Toegevoegd na 54 seconden:
http://www.receptjes.be/recept_toast_champignons.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Champignons uit blik of pot zijn al 'gaar' en heel.
Als je die goed laat uitlekken en wat droog dept en bakt in een beetje olie, is hartstikke lekker. En je kunt ze altijd in huis hebben.
heel veel restaurants gebruiken deze ingemaakte champignons.

Zelf laat ik ze eerst marineren in veel olie en kruiden zodat ze lekker verzadigd zijn. Dan op hoog vuur even aanbakken, tot ze de olie weer loslaten. Even de deksel op de pan en in 3 minuten zijn ze klaar.
Het marineren mag wel een uurtje.

Zo kun je ze ook prima grillen op de BBQ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine champignons kan je in hun geheel bakken. Grotere exemplaren snij je toch best in 4 of 6 schijfjes of stukjes.

Bak ze kort aan op een matig vuur met wat vetstof (olijfolie of boter). Laat ze maximaal 5 min. bakken, anders worden ze taai. Voeg enkele druppels citroensap toe zodat ze hun kleur behouden.

Bak champignons niet in grote hoeveelheden. Doordat ze veel vocht verliezen, gaan ze eerder sudderen dan bakken.