Paneermeel in frituurvet?

Vroeger bestonden er een soort filtermatjes die je in het frituurmandje kon leggen bij het bakken van bijvoorbeeld kroketten. Het paneermeel bleef dan op dat matje liggen zodat je frituurpan aardig schoon bleef. Waar kan ik deze matjes nog krijgen of weet iemand een andere oplossing?

Een koffiefilter, bakpapier of een keukenpapiertje werken niet. Deze gaan drijven en de kroket dus ook..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
12.1K

Antwoorden (6)

Die matjes ken ik niet. Wat ik zelf doe is met een theezeefje even door het nog lauwe vloeibare frituurvet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met moderne frituurpannen is dat eigenlijk niet meer nodig. Dit is opgelost door middel van de zgn. 'koude zone':

"In de koude zone friteuse bevindt zich een deel van de frituurolie onder het verwarmingselement. Doordat het vet onder het element niet direct wordt verwarmd, blijft de temperatuur hier lager. Alle kruimels van friet, kroketten en dergelijke zakken naar de bodem en komen in deze 'Koude Zone' terecht. Met dit systeem blijft de olie langer vers wat beter is voor je gezondheid."

Het kan dus geen kwaad dat het paneermeel loslaat. Dat zakt gewoon naar de bodem zonder dat het kwaad kan. Bij het schoonmaken kun je deze er gewoon met een keukenpapiertje uitvissen weet ik uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een dubbele frituurpan heb:
Doe in het frietgedeelte schone olie en de olie van het frietgedeelte gaat naar de paneerkant.
Zo kun je je olie langer gebruiken en je friet is altijd lekker.
Mocht je toch een oude frituurpan hebben zonder koude zone, zou je hier eens kunnen kijken of er een geschikte filter tussen staat: http://www.stofzuigerzakken-online.nl/contents/nl/d4174_friteuse_onderdelen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze matjes kan ik ook nergens vinden.

Ondanks dat ik een friteuse heb met koude zone filtreer ik toch telkens na gebruik de olie, om te filteren pak ik een gestreken theedoek en giet voorzichtige de olie daardoor heen, blijft de olie langer bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na gebruik de pan legen boven een bak met een bolzeef erop en je kunt er weer tegenaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuiver houden van frituurvet is heel gemakkelijk. Bij het frituren van kroketten bijvoorbeeld, blijven er altijd restjes over die blijven rond dwarrelen. Neem een andere kookpot, leg er een "ijzeren zeef" over en leg daarin een stuk van een oud tafellaken of een bedlaken (geen flanellen) schep het vet over met een "ijzeren pollepel" en je frituurvet is weer schoon.