Basmati is een duurdere rijstsoort met veel smaak en aroma. het is een langkorrelige rijst die, doordat hij ook snelkokend verkrijgbaar is in veel gerechten gebruikt wordt. Hij wordt vooral in de Indiase keuken veel gebruikt en is in veel curry's de gangbare rijst.

Pandan is een aromatisch rijstsoort met een exotische geur en een volle smaak. De smaak combineert goed met
Aziatische en pittige gerechten.

De basmatirijst is redelijk vergelijkbaar met pandan rijst, maar is langer, dunner en droger. Vooral geschikt dus voor die mensen die van een mooie, droge korrel houden.

Basmati is dus dé rijst voor de Indiase keuken.
Voor een Chinese-,Indonesische- of Thaise maaltijd gebruik je beter pandan rijst ( ook wel jasmijnrijst, vanwege de geur) genoemd.
amc
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Bedankt voor alle antwoorden(ook voor de andere vraag over sushi-rijst )+++allemaal!

Andere antwoorden (4)

Pandan rijst bij Thaise gerechten
Basmati rijst bij Indische gerechten

Maar kunnen eigenlijk in de gehele Aziatische keuken worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ inderdaad.
Zowel basmati- als pandanrijst zijn geurig en met een eigen smaakje, dus gewoon als 'rijst' overal lekker bij. Maar verder kan je er nasi mee maken, of het bij een curry geven. Ik gebruik het afwisselend, ze zijn allebei heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij dit gerecht past pandan of basmatierijst perfect.

Indiase kip in gembersaus.

Ingrediënten:

500 gr kipfilet
2 eetl wokolie of zonnebloemolie
6 bosuitjes
3 teentjes knoflook stukje gemberwortel van 5 cm
1 theel gemalen komijn (djinten)
2 theel Garam Massala (potje)
peper en zout
3 theel citroensap
6 eetl heet water
100 gr ongezouten cashewnoten of amandelen
takjes peterselie en schijfjes citroen voor de garnering

Bereidingswijze:

Verdeel de kipfilets in repen of blokjes.
Snijd de bosuitjes in ringetjes. Schil en rasp de gemberwortel.
Verhit de olie, voeg de kip toe en bak deze in 5 min goudbruin.
Voeg er de bosui, geperste knoflook, gember, komijn, Garam Massala, peper en zout naar smaak aan toe en bak alles nog 3 min.
Voeg het citroensap en heet water toe en laat alles nog 10 min zachtjes sudderen tot de kip gaar is.
Rooster intussen de noten in een hete droge koekenpan en voeg ze bij de kipschotel.
Garneer het gerecht met takjes peterselie en schijfjes citroen en serveer er pandanrijst of basmatierijst bij.

Tip:
Vervang kipfilet door varkensfricandeau.
In plaats van Garam Massala kan ½ eetl kaneelpoeder, met een mespuntje kruidnagelpoeder, met een mespuntje kruidnagelpoeder en korianderpoder (ketoembar) worden toegevoegd.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.toprecept.nl/recepten/Kiprecepten/Indiase%20kip%20in%20gembersaus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmmmm lekker!
Dat hangt ook erg van je smaak af.

Ik ben niet zo'n fan van aardappelen (daarom moest ik hier laatst ook vragen hoe je die bewaart, ik had geen idee)

Ik eet vaak rijst dus ook zoals andere mensen aardappelen

Gewoon, stukje vlees, gekookte groenten en dan een berg rijst ernaast.

Heerlijk dan proef je de echte smaak van de rijst nog beter dan wanneer je het in een nasi of curry verwerkt.

Ik heb zelf altijd pandanrijst trouwens, vind ik net lekkerder dan basmati (en 5000 x lekkerder dan snelkookrijst).

Maar dan is puur persoonlijk.

Maar wil je de smaak goed proeven is dat dus ook een optie:

sperziebonen gekookt, tartaartje erbij en een portie rijst (als je dan echt wilt heb je wat jus van dat vlees)