ik ben op zoek naar een gemakkelijk receptje voor wafeltjes ZONDER suiker?Mag wel met zoetstoffen.Dit omdat ik diabetes heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook deze wafels verhogen je suiker, Je kan er beter een pakken met suiker, dan is het lekkerder. Dan dat je die pakt. Als diabetes mag je best suiker eten. Maar dan natuurlijk verantwoord mee omgaan.

Antwoorden (5)

probeer stevia dit is een honing kruid en kan je ook gewoon in je tuin laten groeien. ik kan alleen wel aanraden om haar nu binnen te laten groeien, maar het is in dat opzicht een volledige organische zoetstof dus geen aspartaam. en het laatste voordeel het is geen muffige zoetigheid, maar een beetje fris zoetigheid en dan vooral voor een wafel lijkt mij dat wel het allerlekkerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
bartender@;goed antwoord, ben het er volledig mee eens. +1
amc
12 jaar geleden
bartender@;goed antwoord, ben het er volledig mee eens. +1
Dit recept lijkt mij wel lekker:

"Vanillewafels
150 g maïsmeel
80 g rijststroop
60 g olie
1 dopje vanille-essence of een kl vanillepoeder
1/2 tl natriumbicarbonaat + 1/2 el (appel)azijn of 1 tl bakpoeder
40 ml water

alles in bovenstaande volgorde door elkaar roeren
ongeveer 1 grote el deeg in je wafelijzer, en dan krijg je mooie ronde wafeltjes"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Is rijststroop niet gewoon glucosestroop (uit rijst)? Dus pure suikers die ALeide niet kan hebben.
Zoals 'bartender' al aangaf, zou ik je ook Stevia aanraden.
Dit omdat het een natuurlijke zoetstof is die afkomstig is van de steviaplant. De smaak benadert die van suiker, is alleen vele malen sterker. Nog een bijkomend voordeel is dat deze stof ook niet verandert bij hoge temperaturen, dus uitermate geschikt is om mee te bakken/koken en dat kan je niet van elke zoetstof zeggen.
Stevia is verkrijgbaar in vele vormen; poeder, vloeistof, blad, tabletjes en nu zelfs met een smaakje, dat ook lekker is om in water te mengen en als frisdrank te drinken.
Kijk eens op deze site;
http://www.stevianederland.nl/producten.aspx

Inmiddels is het bij de reform/natuurwinkels verkrijgbaar en natuurlijk online te bestellen.

Ik heb vanwege zwangerschapssuiker ooit lekkere wafels gebakken met Stevia;

50 gr. braadboter (bak en braadvet)
250 gr. bloem,
½ l. karnemelk,
2 kleine eieren,
1 el. maisolie,
½ pakje bakpoeder of zuiveringszout,
15 gr.steviapoeder. (of 2 druppels op een lepel suiker verhoudingsgewijs)

Meng alles tot een glad, homogeen beslag, bak ze op de gewone wijze in een wafelijzer en dien ze warm op.

Dit is voldoende voor 16 wafels. Je zult het dus verhoudingsgewijs aan moeten passen voor minder wafels.
amc
12 jaar geleden
Wafels met karnemelk (zonder suiker)

Deze wafels hebben net als American pancakes de hoofdingrediënten meel, karnemelk en rijsmiddel. Alleen de suiker ontbreekt.

Ingrediënten voor 4 personen

500 g bloem
1 el baking soda (natriumbicarbonaat, zuiveringszout, E 500, dubbelkoolzure soda)
100 g boter
1 l karnemelk
3 eieren
3 el olie

Hulpmiddelen

Wafelijzer, keukenmachine (eventueel)

Bereidingswijze

Smelt de boter. Meng de boter met de andere ingrediënten. Laat intussen het wafelijzer opwarmen. Het wafelijzer moet goed heet kunnen worden, heter dan 700 ºC.
Giet het mengsel in het wafelijzer zodra dit op temperatuur is. Bak de wafel in 4 min, zonder het wafelijzer open te doen.

Toegevoegd na 42 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/1391286/Wafels-met-karnemelk-zonder-suiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Benodigdheden voor 16 wafels:

50 gram bak- en braadvet
250 gram bloem
1/2 l karnemelk
2 kleine eieren
1 eetlepel maïsolie
10 gram bakpoeder (=1/2 pakje)
1 koffielepel energievrije bakbestendige zoetstof (type prodia)

Bereidingswijze

Smelt de vetstof en meng ze met de bloem, karnemelk, eieren, olie en zoetstof tot een homogene massa.
Bak de wafels in het wafelijzer op de gebruikelijke wijze en dien ze onmiddellijk warm op.