Bestaan er lekkere recepten voor kievitsbonen?

Voor het eerst dit jaar gekweekt, een ouderwetse droogboon, die eigenlijk te mooi zijn om op te eten.
Gekookt zijn ze vrij droog, wat kan ik hier mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Je maakte me aan het lachen met je vraag. Je schrijft over "een ouderwetse droogboon". Ik moest meteen aan een collega denken... ;-) Serieus, het is een leuke boon, en ik had er nog niet van gehoord. Zo leer ik zelfs van een vraag, ook zonder de antwoorden te lezen!

Het beste antwoord

Salade van Borlotti (Kievits) bonen.

Met verse bonen is deze salade het lekkerst. Het vult wel goed.

Voor 4 personen:

100 g kievitsbonen
50 g rauwe ham (b.v. coburger)
1 kleine ui
olijfolie
balsamico azijn
zout en peper

Kook de bonen gaar in 20-25 min (gedroogde bonen eerst een nacht weken in water). Giet de bonen af. Snijd een ui in ringen en fruit deze. Versnipper de ham.

Vermeng de ingrediënten en voeg wat balsamicoazijn (of rode wijnazijn) toe (weinig) en olijfolie (ruim).

Kruiden hoeft eigenlijk niet. Laat even staan, om de smaken door elkaar te laten trekken.

Peper en zout strooien naar smaak. Serveren als antipasto (voorafje) met wat toast of brood.

Optioneel:

een beetje knoflook
een tomaat, in stukjes gesnede

Toegevoegd na 45 seconden:
http://www.hetzonneveld.nl/recepten.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier heb je nogeen recept.

Kievitsbonen met spek en ui

In West-Brabant teelde men de 'stokkievitsboon'. Dit is een gespikkelde bruine boon, die ook nu nog geteeld wordt op verscheidene plaatsen.

Nodig:
300-500 g gedroogde kievitsbonen
250 g uien
400 g spek
peper en zout
azijn

Bereiding:
Was de bonen en zet ze in royaal water te weken gedurende minstens 12 uur.
Kook ze in het weekwater zonder zout gedurende ± 1 uur.
Snijd het spek in dobbelsteentjes, bak het uit en neem ze uit het vet.
Snijd de uien in schijven en bak ze in een gedeelte van het bakvet gaar en bruin.
Verwijder een gedeelte van het bonenwater. Voeg dat de rest toe aan de uien en de dobbelsteentjes gebakken spek.
Beng alles goed, warm even door en breng het geheel op smaak met peper, zout en een weinig azijn.
Er werden géén aardappelen bij geserveerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.cubra.nl/specialebijdragen/koosmanders/45kievitsbonen.htm

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier heb je nog een lekker recept:

http://www.onnokleyn.nl/volk-hoofd/66-recept-bonenpotje-met-kool-en-rozemarijn-volkskeuken-van-6-februari.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geweldig!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas heb ik twee beste antwoorden, zou je 5 punten kunnen geven, maar dat gaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (3)

Ik heb er wel eens soep van gemaakt... met vooral veel courgette, maar ook andere groenten, soepvlees en kruiden. De mooie vorm en kleur van de bonen bleef goed zichtbaar, en daar was het mij o.a. ook om te doen.
Inderdaad smaken ze vrij droog, maar in het geheel van de soep toch prima. Maar wat ik er allemaal in heb gedaan weet ik niet meer....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb ze zelf nog nooit gegeten (bewust dan), maar schijnt heel lekker te zijn:

http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=verse+kievitsbonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!
+
Mooie bonen, wel jammer dat ze hun mooie uiterlijk toch verliezen door het koken...

Ze zijn wat pittiger dan bruine bonen, dus in een soortement van kievitsbonensoep zijn ze heel lekker.
De eerste dag als maaltijdsoep, de volgende dag lekker bij pannekoeken met stroop!!!

Hierbij de ingredienten:
Hamschijf
2 schouderkarbonades
2 speklapjes
ontbijtspek (250gr.)
2 grote uien, één voor de bouillion
2 winterwortelen, één voor de bouillion
een paar takjes selderie, voor de bouillion.
2 grote preien , één voor de bouillion.
Kievitsbonen (600gr.),
aardappelen (500gr., liefst Opperdoes,) in dobbelsteentjes.
knolselderie (de helft van een grote knol) in dobbelsteentjes.
linzen (100gr.).
4 blaadjes laurier.
6 kruidnagelen.
vers gemalen peper.
een paar takjes tijm.
Verdere kruiden naar smaak.
3 blokjes runderbouillion en 2 blokjes tuinkruiden bouillion.
2 rookworsten van 350 gram (van de slager, de gelderse rookworst van Unox is ook goed).
Roggebrood en katenspek.

De avond voor de bereiding:
De bonen wassen en ruim onder water voor minsten 12 uur laten weken.
De bouillion:
In 2 liter water de hamschijf, de karbonade en de speklapjes aan de kook brengen, schuim afspanen, één ui, één winterwortel, de selderie en één prei, versgemalen peper en de takjes tijm toevoegen. Minstens twee uur laten trekken.
Vlees van de hamschijf, de karbonaatjes en de speklappen, uit de bouillion nemen en in blokjes snijden. Toegevoegde groenten natuurlijk verwijderen.
De bouillion zeven, daarna koud wegzetten.

Bereidingswijze

Volgende dag:
De geweekte bonen + linzen en 100gr. ontbijtspek + laurier en kruidnagelen eventueel aangevuld met extra water, in een snelkookpan in een half uur gaarkoken (in een gewone pan kan het ook, maar dan moet je rekenen op een kooktijd van ongeveer anderhalf uur) .
Laurier en kruidnagelen verwijderen. Een paar eetlepels bonen apart nemen om later toe te voegen.
De bonen + ontbijtspek fijnstampen. De bouillion, het gesneden vlees, de bonenstamp, de groenten (prei in ringen, ui in halve ringen, wortel in plakjes, aardappelen en knolselderie in dobbelsteentjes, de in dobbelsteentjes gesneden rest van het ontbijtspek toevoegen, met de bouillionblokjes, nog minstens een half uur laten pruttelen. Indien nodig, extra water toevoegen, eventueel met extra bouillionblokjes naar smaak). Vijf minuten voor het einde van het pruttelen de voorgekookte, in plakjes gesneden, rookworst toevoegen, evenals de apart gezette bonen.