Hoe krijg ik mijn brood luchtig in de broodbakmachine?

Ik woon in oostenrijk en probeer nederlands zacht brood te bakken. Hier is alles zuurdesembrood wat ik te hard vind. Nu komt het brood er te vaak te compact uit. Het rijst niet luchtig. Gebruik een tefal bbm en all purpose meel met gedroogd gist.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
24K

Antwoorden (7)

Een paar tips, maar ik weet niet of de gouden tip erbij zit:
- Iets meer gist kan helpen.
- Zorg dat je ingredienten op kamertemperatuur, of zelfs ietse warmer zijn.
- Gist vindt een beetje suiker lekker.
- Je meel zeven, daar wordt het luchtig van (desnoods gooi je de zemelen er later weer bij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt proberen of het helpt als je wijnsteenbakpoeder gebruikt in plaats van gist. Of het er zelfs extra aan toevoegen. Voor zover ik weet moet het deeg eerst rijzen als je gist gebruikt. Met wijnsteenbakpoeder hoeft dat niet. Dus misschien is het resultaat daarmee beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op de tips hierboven.
Je kunt de gist oplossen in warm water en ik voegde weleens een losgeklopt ei toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip van de molen waar ik meel haal: 1 of 2 fijngestampte tabletjes vitamine c toevoegen aan het deeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
ik heb een tijdlang ook een bakoven gehad
uiteindelijk ben ik er mee gestopt
omdat ik alleen ben en het overgebleven brood werd gewoon te snel oud
maar als het brood snel wordt gegeten liefst als het nog warm is dan is het best lekker.
maar die vitamine c tip is de beste die ik nog weet
Mixen lijken makkelijk en als ze goed werken is het geen probleem. Wordt zo'n mix wat ouder dan is er vaak nog niks mis mee, behalve dat de werking van de gedroogde gist achteruit gaat. De oplossing is dan om er wat extra gedroogde gist aan toe te voegen. Een ander programma, waardoor het deeg wat langer gekneed wordt en kan rijzen is misschien ook een oplossing of misschien wat minder water.

Ik gebruik zelf liever losse ingrediënten, waar ik alle kanten mee op kan. Meestal is dat speltmeel met tarwegluten, lauw water, zout, half theelepeltje suiker, een ei, 7 à 10 g gedroogde gist, een klontje boter en eventueel wat zonnebloempitten of andere zaden. Programma voor volkorenbrood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets wat vaak vergeten wordt, bij ouder worden van de gist de activiteit afneemt en minder goed rijst. Het is ook daarom dat ik verse gist gebruik bij het bakken van brood.
Twee dingen die ik niet lees in je vraag en de antwoorden:

1 Zorg dat het zout nimmer in de buurt komt van het gist, dus eerst zout (als men dat toevoegt) goed door het meel mensen.

2 Een theelepeltje suiker toevoegen aan de gist als men die oplost, de gist werkt dan sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heerlijk Hollands roggenbrood maak ik altijd zo;

250 ml. warm water,
2 eetl. suikerstroop,
1 eetl. plantaardige olie,
1 theel. zout,
260 gr. witte bloem,
170 gr. roggemeel,
3 eetl. d. bruine basterdsuiker,
1 eetl. cacaopoeder,
3/4 theel. kümmelpoeder,
1 dessertlepel snelwerkende gist.

Doe alles volgens aanwijzing van de machine in de broodmachine.
Volgens het menu 'volkorenbrood' van jouw machine kies je voor krokant afbakken.

Let altijd op dat het zout niet in aanraking met het gist en het water komt, hierdoor rijst het nauwelijks of niet.
Probeer eens melkpoeder ipv. melk, dit is wat vetter als je het in jouw receptuur gebruikt.
Suiker geeft het gist voeding, hierdoor werkt gist beter.
amc