ik heb eieren met vervaldatum 31 oktober , kan ik deze vandaag nog gebruiken voor consumptie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.9K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ja, natuurlijk

Het beste antwoord

Ik zou het niet riskeren, dan zijn ze toch een week over datum.
Zo duur zijn eieren niet, koop gewoon nieuwe.
Ritsuka
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
helemaal met je eens. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1
Jouw antwoord is de reden dat we in Nederland jaarlijks 9,5 miljard kilo voedsel weggooien. Als een ei niet meer goed is, ruik je dat vanzelf.
Kristal
12 jaar geleden
MisterWrite, ik ben het helemaal met je eens, we gooien veel te veel weg. Ik eet persoonlijk ook alle restjes op, maar als het om eieren gaat... daar kan je behoorlijk ziek van worden als ze (net) niet goed meer zijn en dat zou ik er niet voor over hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de salmonella of listerias geen echt wel dood als je ze goed kookt. En rauw, dan ruik je het wel. Gewoon koken,bakken, opeten, geen bavarois van maken.
Ritsuka
12 jaar geleden
bedankt voor de uitleg waarom je een min geeft, beter dan die anonieme die je wel eens krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal proberen mijn argumentatie volgende keer wat minder bot te laten overkomen. :-)
Kristal
12 jaar geleden
Zo is het, mooi dat je je min uitlegde.

Andere antwoorden (5)

gooi ze even in een pannetje water.
blijven ze drijven, dan zou ik ze weggooien.
zinken ze min of meer, dan zou ik het er wel op wagen.
12 jaar geleden
dat kan je zien als je de eieren in een pan met water doet. als de eieren gewoon naar de bodem zakken, kun je ze gewoon eten, als ze blijven drijven, kan je ze niet meer eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg eieren zelden op voor de houdbaarheidsdatum en eet ze een of twee weken na datum gerust nog op, nooit ziek van geweest. Maar dat biedt natuurlijk geen garantie!

Wel met gezond verstand: eerst ruiken, kijken hoe de inhoud eruit ziet (alles nog 'heel') en altijd goed verhitten. Ik denk dat houdbaarheidsdata in Nederland behoorlijk streng zijn.

Toegevoegd na 45 seconden:
(en de truc met het water, maar die was al genoemd)

Toegevoegd na 1 dag:
P.S. 't eitje met u.h.d. 24-10 is er goed ingebleven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik eet hier ook regelmatig eieren die over de datum zijn :)
Die eieren zijn nog goed, 100% zeker weten.

Op de doos van de eieren die je in de supermarkt koopt staat een THT (tenminste houdbaar tot) datum. Deze datum is 28 dagen later dan de dag dat de eieren gelegd zijn.

Als de na 28 dagen nog te eten zijn, zijn ze na 35 dagen ook nog goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Je reactie bij Ritsuka's antwoord kon ik begrijpen maar je antwoord...dat vind ik een vreemde redenatie:
als iets na 28 dagen nog te eten is dan ook na 35 dagen...
???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat durf ik te zeggen omdat er bij de tht-datum een enorme veiligheidsmarge ingebouwd wordt ter bescherming van de producent.
Kristal
12 jaar geleden
Dat weet ik, maar dat is niet voor elk product hetzelfde.
Bij voorbeeld bij tauge of verpakte sla is die veiligheidsmarge veel korter. Maar bij boter weer veeeeeeeeel langer. Dus het blijft altijd goed uitkijken of iets wel of niet gegeten kan worden na de tht-datum.
breek de schaal open en als de inhoud stinkt, dan moet je dat ei weg gooien.
stinkt het niet dan kun je het gerust bakken en op eten.