moet je gerookte zalm nog bakken ? of is het al gaar?

kocht gister een stuk op de markt maar ziet er nog rauw uit..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
54.7K

Het beste antwoord

Gerookte zalm IS rauw in zekere zin, net zoals zoute haring rauw is. Als je niet zwanger bent, kun je dit gewoon zo eten, omdat het wel gerookt is. Het oogt ook rauw, maar het smaakt heerlijk :-)
(Zie voor de risico's bij zwangerschap hier: http://www.fish-nederland.nl/nederlands/vis___gezondheid/vis___zwangerschap )
Rauwe zalm is ook bekend uit gravad lax (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gravad_lax ), waarbij de zalm gezouten en ingelegd wordt en dan gegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt gerookte zalm gewoon zo eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gerookte zalm wordt gerookt om een speciaal aroma en smaak te verkrijgen en is dus voor directe consumptie. Als je nou vindt dat het te rauw uitziet, kan je het heel even in de oven doen, wel met een beetje verlies van het effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerookte zalm kun je gewoon eten, maar kan me best voorstellen dat je denkt dat het er rauw uitziet, want gerookte zalm ziet er net zo uit als rauwe zalm.
Toch kun je gerookte zalm lekker eten op een toostje, door salade etc..
Wat ook heerlijk is, is krentenbrood daarvan de spijs op het broodje smeren en roomkaasje erover en dan lekker de zalm er boven op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Je hebt twee manieren van roken: warm en koud. De meeste gerookte zalm die je in de winkels koopt, is koud gerookt. De vis wordt voor het roken gepekeld, wat te samen met het roken een licht conserverende werking heeft. Warm roken kan ook: hierdoor wordt (afhankelijk van de tijd) de vis gaar en steviger.
Door de koud gerookte zalm die je hebt gekocht alsnog te verhitten, gaat het (een beetje) op een warm gerookt stuk lijken.

Toegevoegd na 34 minuten:
Je hoort de koud gerookte zalm in principe zonder het nogmaals te verhitten, te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerookte zalm kunt u direct gebruiken. Gerookte zalm smaakt prima op een broodje en in de salade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is normaal dat gerookte zalm gewoon rauw gegeten wordt.

Het is te vergelijken met paling, rauwe ham en andere rauwe vleessoorten.

Door de gerookte zalm te verwarmen haalt men bepaalde aroma's van de zalm waardoor deze weer de karakteristieke smaak verliest.

Ook zal de zalm taaier worden, tijdens het bereidingsproces tot gerookte zalm heeft de zalm al vocht verloren, door het te gaan bakken of koken zal het nog meer vocht verliezen en daar door taaier worden.