Hoe maak je dit gerecht?

Halo, ik heb laatst een gerecht gegeten bij een Nepalese familie. Ik had later gevraagd wat de ingrediënten zijn maar ik woon nogal ver van hun vandaan. Ook heb ik geen contact informatie met hun via hyves of tel.

- Een speciale pan met "gaten"
- varkens gehakt
- deeg

daarna moet je de gehakt op de speciale pan doen ( weet ik niet zeker )
als het klaar is moet je het gehakt in deeg doen. van die deeg moet je zeg maar en bolletje maken ( niet rollen met je handen maar gewoon met je vingers en bol knijpen )

daarna een pan met water opzetten en koken.

Ik weet niet hoe het precies meer gaat maar zo werd het mij uitgelegd.. Ik vond dit echt super lekker. Ik zelf kook niet zoveel dus ik weet niet hoe dit precies moet.

Als iemand dit gerecht kent a.u.b. uitleg geven.

Ik vond dit echt super heerlijk wat ik normaal dagelijks eet, dus ik wil echt weten hoe je dit doet haha.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk zijn het Nepalese Momo's die in een stoompan zijn klaargemaakt.

In de bron staat zo'n recept. Het komt erop neer dat je een vulling maakt van gehakt met kruiden (koriander, knoflook, gember, zout, peper, uitjes) en dan van deeg rondjes maakt waar het gehakt in gaat. Het geheel stoom je gaar ens erveer je met een tomatensaus.

Als je zoekt op "Nepalees recept Momo" dan vindt je veel variaties.

Toegevoegd na 1 minuut:
Stoompannen zijn er in vele vormen, bijvoorbeeld in onderstaande afbeelding. Het gaat er om dat je ze in een pan kokend water moet kunnen zetten zonder dat het water het deeg raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je MoMo bedoelt.

Het deeg maak je van 2 kopjes bloem en in hetzelfde kopje (voor de maat) 3/4 water. Dit kneed je tot deeg.

Neem 500 gr. rundergehakt,
4-6 lenteuitjes in ringetjes gesneden,
1 eetl. vers geraspte gember,
1½ eetl.vers geperste knoflook of fijn gesneden,
1 ½ theel. zout,
hand vol gehakte koriander,
2 groene pepers (chillies)zonder pitjes en klein gesneden,
2 theel. garam masala,
2 eetl. olie.

Roer alles door elkaar in een ruime kom.
Rol het deeg uit en steek met een glas bijv. kleine cirkels eruit van ong. 6-10 cm. doorsnee.
Doe in elk rondje deeg een beetje gehaktvulling in het midden en maak de randen nat met wat water. Vouw de randen samen en druk ze goed tegen elkaar om lekken te voorkomen.
Kook water in een stoompan en zet in de bovenste pan (met de gaten) enkele momo's en stoom ze gaar in 5-7 min.
Serveer ze met een tomaat-koriandersaus.

Als je geen stoompan hebt, kan je ook een metalen vergiet in een pan boven kokend water hangen en een passend deksel erop zetten. De bovenste pan/vergiet mag net in het water hangen hè, maar erboven.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; in de laatste zin moet net ' niet' zijn!
amc
12 jaar geleden
Hieronder het recept voor overheerlijke Nepalese MoMo.

Voor het bereiden van Tibetaanse MoMo laat u de groene groente achterwege.

Ingrediënten:
Deegenvelop
2 kopjes bloem
3/4 kopje water

Vulling:
500g gehakt (rundvlees of varkensvlees)
4-6 lenteuitjes
1 eetlepel vers gemalen gember
1 1/2 eetlepel vers gesneden knoflook
1 1/2 theelepel zout Hand vol coriander/cilantro
2 groene chillies (verwijder de pitjes om het minder pittig te maken)
2 theelepels garam masala
2 eetlepels olie

Instructies:
Snij alle vul ingrediënten klein en roer ze door elkaar. Maak van de deegenvelop ingrediënten een soepel deeg. Rol het deeg uit en maak kleine cirkels van ongeveer 6-10 cm doorsnee.

Plaats kleine hoeveelheden van de vulling in het midden van de cirkels en maak de randen een beetje vochtig met water. Vouw de randen samen en druk ze goed tegen elkaar aan om lekken te voorkomen.

Kook water in een stoompan. Plaats enkele momo's in de stoompan en stoom het gaar in 5 a 7 minuten.

Serveer de Momo's met een tomaat koriander saus!

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.momoproductions.nl/Default.aspx?tabid=154