Waarom eten we tartaarsaus bij vis en niet bij tartaar?

Eigenlijk een best domme vraag (domme vragen besta
an niet), maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord. Tartaar kan natuurlijk ook vis zijn, maar meestal wordt er vlees mee bedoeld. Waar is tartaarsaus dan naar vernoemd?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tartaarsaus

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3K

Het beste antwoord

Dat komt omdat het woord dat vóór saus komt, om de saus een naam te geven, op 2 verschillende dingen kan slaan. Het kan slaan op waar het (o.a.) van gemaakt is (whiskysaus), maar ook waar het voor bedoeld is (bloemkoolsaus)

Het is echt niet zo dat bij een glas whisky een whiskysausje zo heerlijk is, en het is ook niet zo dat bloemkoolsaus van bloemkool is gemaakt.

Hoe het zit met de (nogal vage) betekenis van tartaar als vlees is hier te lezen:

"Tartaar, een vorm van gehakte biefstuk, is afgeleid van de naam van het Mongools/Turks volk de Tataren (zonder r dus). Volgens de legende reed dit volk met lappen vlees onder hun zadel om het mals te maken. Het was een steppenvolk, dat afhankelijk was van paarden. In de 10e-14e eeuw waren ze de heersers over een groot rijk, dat zich uitstrekte van Mongolië tot aan de Oekraïne.
Of de Tataren ooit iets met gehakte biefstuk hebben gedaan is niet bekend.

De 'r' is toegevoegd vanwege een naamsverwarring met Tartarus, een benaming uit de Griekse en Romeinse mythologie voor de onderwereld. De naamsverwarring vond al plaats in de middeleeuwen, zowel voor het volk, als voor het gerecht."

http://www.vkro.nl/Productinformatie/Productinformatie%20T.htm

Als je vervolgens zoekt hoe tartaarsaus (sauce tartare) wordt gemaakt, vind je dit soort recepten:

2,5 deciliter mayonaise
2 eetlepels fijn geraspte ui
2 eetlepels fijn gehakte kappertjes
2 eetlepels fijn gehakte augurken
2 eetlepels fijn gehakte peterselie
1 eetlepel citroensap (vers of uit flesje)
scheutje rode tabasco

Als we aannemen dat de benaming "tartaar" of "tartare" slaat op fijn "gehakt" vlees, en vervolgens zien, dat er bij het maken van een sauce tartare nogal wat hakwerk aan te pas komt, (de kappertjes, augurken, peterselie en zelfs die ui moet er ook al aan geloven) dan lijkt mij dat tartaar niets met tartaarsaus te maken heeft, behalve de manier van bereiden.

Als jij dus morgen zelf een recept maakt voor een salade, waarbij bijna alle ingredienten eerst kort en klein geslagen moeten worden, dan zou je dat met een gerust hart een "salade tartare" kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De saus heer Tartarsauce (engels) en dat hebben wij gewoon verbasterd.

Ingredients
1 cup mayonnaise
1 tablespoon sweet pickle relish
1 tablespoon minced onion
2 tablespoons lemon juice (optional)
salt and pepper to taste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En tartaar saus naar dezelfde tartaren, link in bron, kopje etymology

Toegevoegd na 1 minuut:
Tataren dus, mijn woordenboek word dol van alle ta- en tartaren.

Toegevoegd na 15 minuten:
Nu antwoord 1 mist, lijkt mijn eerste zin wat vreemd. De Tataren waar ik naar verwijs is een volk.