kun je van aluminium een bakvorm maken?

ik wil een taart bakken, maar heb geen bakvorm. kan ik van aluminiumfolie een bakvorm maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
21.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, maar ik kan het je niet aanraden.
Veel voedsel wordt vaak in aluminium verpakt, maar dat is niet bepaald goed voor je.
Je krijgt namelijk altijd wat aluminium binnen. En aluminium is giftig.
Misschien kan je de vorm van iets anders maken? Bij brownies gebruiken wij meestal een soort karton! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, maar ik denk niet dat het goed zou gaan, want volgens mij krijg je dan allemaal vonken in je oven.
escape
12 jaar geleden
@itshi: als je geen stukjes folie op eet, krijg je geen aluminium binnen. Dat zou trouwens onschadelijk zijn als je dat wel doet.
@Firewall: je moet het ding ook niet in magnetron zetten, maar in een normale oven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een appeltaart bak je niet in de magnetron, haha, dat wordt warme appeltaartvla.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klinkt ook wel lekker hahaha maar inderdaad was ik van plan mijn taart in de oven te bakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou als de taart zo presentabel moet zijn dan zou ik maar aan de gang gaan, folie of niet. Dan maar in een schaal, die kunnen ook wel wat hebben hoor. Gewoon niet hoger gaan dan een graad of 160-180, dan lukt het met alles.
Behalve plastic en papier, heh.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk hoeft ie pas eind november goed te zijn, maar ik wil eerst nog een keer oefenen. tijd zat dus hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohw, haha...
Als je nog een paar keertjes quiche eet van de supermarkt kun die aluminium vormpjes ook misschien hergebruiken voor mini-appeltaartjes..? :)

Antwoorden (5)

Ja, dat kan wel, als je het op een speciale manier vouwt en de bakvorm niet al te groot maakt.
Bekijk het onderstaande filmpje:

Toegevoegd na 7 minuten:
Zo te zien is de folie in het filmpje wel dikker dan wat je normaliter in de supermarkt koopt...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt op het aluminiumfolie waar saladeschalen zijn gemaakt, te koop in de supermarkt.
Maa de vraagsteller wilt misschien niet de deur uit, anders kun je ook voor niet al te veel een gewone vorm halen bij Blokker of Lidl of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je dat wel namaken door een dubbele of driedubbele laag gewoon aluminiumfolie te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet een beetje bij mekaar blijven, en niet plakken aan de bodem, want dat is ook niet zo fijn eten. Wel charmant om het met de middelen te doen die er voorhanden zijn.
Je kan bij AH extra sterk aluminiumfolie kopen. Als je dit dubbel vouwt, is het sterk genoeg. Wel goed zorgen dat het beslag er niet doorheen kan lopen bij de naad.

Heb je wel een snelkookpan dan heb ik nog wel een recept voor een taart die je hierin bakt/gaart.

Je kunt natuurlijk ook een plaatkoek maken op een bakblik
dat bij de oven hoort. Ook in ovenvaste keramiekschalen kan je goed taarten bakken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij gebrek aan beter kun je ook gewoon een roestvrijstalen schone (!!!) koekenpan nemen als vorm voor de oven.
Waar een wil is, is... een taart! Eet smakelijk!
er bestaan verschillende aluminium folies dikkere en dunnere je kan heel wat verschillende in de aveve winkels kopen en ik denk dat die dikke de beste zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk , plooi genoeg samen , tot je een stevige wand hebt en klaar is kees !!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet de deur uitwilt en genoeg alu-folie hebt, kan je het beste een bakvorm VLECHTEN.

Maak eerst allemaal 4x dubbelgevouwen repen van ca 1 cm, als je er daar genoeg van hebt, kun je een mandje vlechten. Bekleed het mandje als het klaar is nog met 1 laag folie zodat die deegdicht is.

Afgezien van waarschijnlijk de laatste alu-laag kan je de bakvorm meerdere keren gebruiken.

Knutsel ze!

Toegevoegd na 2 minuten:
van ca 1 cm BREED