Ik lust absoluut geen kokos of kokosmelk en dus heb ik nog nooit zelf een echte curry gemaakt/gegeten. Hoe maak ik een curry zonder kokosmelk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
48.8K

Antwoorden (4)

Een goed alternatief voor kokosmelk is een milde yoghurt te nemen of creme fraiche. Dan krijg je meer een Indiase stijl curry in plaats van Thais. Is ook erg lekker!

Toegevoegd na 22 minuten:
Bak eerst de kruiden zoals, laurier, kruidnagel, kardemom, kaneel en komijnzaad in hete olie of geklaarde boter bakt tot ze na een min. of 2 lekker geuren, schep ze uit de pan en bak hierin het vlees in blokjes.
Doe er gesnipperde rode peper en de kruiden bij en zet het vuur laag. Doe er dan gesnipperde ui, knoflook, groene peper en geraspte verse gember. Bak 3-5 min. doe er 1 gehakte tomaat bij en laat wat indikken.
Voer er dan gemalen/gevijzelde kruiden bij als komijn, koriander, kurkuma,paprikapoeder. Laat kort meebakken.
Doe er 2 el. sesamzaad en 2 el. gemalen amandelen bij en laat weer kort bakken.
Doe er wat citroensap, scheutje witte wijn, blik gepelde tomaten, ½ bouillonblokje,1-2 dl. water, 2 eetl. yoghurt,
en 1 eetl honing bij en laat ½ uurtje sudderen.
Maak af met geroosterde cashews en/of rozijnen, laat nog even door-en-door warm worden.
amc
12 jaar geleden
Je kunt de kokos vervangen voor:
-(slag)room of kookroom
-gecondenseerde melk
-yoghurt
-(demi) crème fraîche
Probeer e.e.a. uit, sommige mensen geven de voorkeur aan het frisse van yoghurt en sommigen prefereren een minder vet product, kies wat jij het lekkerste vindt.

Maar let op: Kokos wordt meestal al vroeg in het recept toegevoegd en stooft dan mee met de andere ingrediënten, dat kan bij deze producten niet, let erop dat je ze op kamertemperatuur laat komen en voeg pas later in de bereiding toe om schiften te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan kokosmelk ook vervangen door amandelmelk of sojaroom.
Sojaroom van Alpro (Soja Cuisine) hebben ze bij de AH, amandelmelk bij biologische/natuur(voedings)winkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Curry is een mengeling van pepers en indische kruiden en cocos is daar zeker geen basis van, eerder een fantasie om de smaak wat aan te passen of er een zachter tintje aan te geven. gebruik ipv cocos ananas.