Uit welk land komt cili Con Arne?

Wilde ik namelijk even weten uit nieuwsgierigheid

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.3K

Het beste antwoord

Daarover bestaat nog steeds onenigheid, maar men denkt uit Texas. Er bestaan vele legendes over.
Zo zou het eerste recept volgens de Indiaanse legende zijn opgeschreven in de 17e eeuw, door een non, zuster Maria van Agreda uit Spanje. Deze non heeft zelf nooit Spanje verlaten, maar de indianen geloofden dat ze in trance uit haar lichaam getreden was om als geest in een ver land missionarissen te begeleiden en het christendom te prediken. Zij staat bekend als 'la dama d' Azul', de dame in het blauw. In het recept dat zij zou hebben opgeschreven zou herten- of antilopenvlees, uien, tomaten en chilipepers worden gebruikt.
De Spaanse missionarissen en koning Filip lV geloofden dat zij de mysterieuze 'dame in het blauw was'.

De eerste Amerikaan die over de chili con carne San Antonio schreef, was JC Clopper. Hij schreef in 1926 dat arme mensen niet veel konden betalen voor vlees en het daarom klein sneden en samen met net zoveel pepers/paprika's als stoofschotel bereidden.
Feit is dat er in 1731 een groep van 16 gezinnen (56 personen)in opdracht van koning Filips V van Spanje, emigreerden naar Texas. Zij stichtten een kolonie in San Fernando de Bexar (nu bekend als San Antonio).
Filips V wilde hiermee de Fransen blokkeren om westelijk Louisiana uit te breiden. Hij wilde dit gebied daarmee claimen. Volgens historici zouden de vrouwen hier een pittige 'Spaanse' stoofschotel hebben gemaakt, die te vergelijken was met chil.

In 1850 werden documenten gevonden van een miljonair uit Dallas. Hij was een liefhebber van chili en schreef dat de eerste chili-mix rond 1850 werd bedacht door de Texaanse cowboys en avonturiers.
Weer een andere groep texanen beweert dat het rond de 19e eeuw soldaten voedsel was. de meeste beweringen verhalen dat dit feit juist is als het gaat om de bekendheid van chil con carne.

De oorsprong ligt dus in het grensgebied tussen mexico en Texas. De mexicanen eten dit dus ook (Tex-Mex keuken)Voor zover gedocumenteerd werd de chilischotel het eerst gegeten door het Amerikaane leger. Ergens in de 19e eeuw in Texas. Deze staat heeft dan ook de titel;
" State dish" gekregen. hiermee geven ze te kennen dat de originele chili con carne nergens anders vandaan kan komen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uit Mexico, maar het is uitgespreid naar de zuidelijke provincies van de US, zoals Texas ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chili con carne......Het gerecht stamt oorspronkelijk uit het grensgebied tussen Mexico en de Verenigde Staten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken alleen chili con carne,
Dit betekend chilipeper met vlees, dit is Spaans.
Het gerecht komt echter uit Mexico en Amerika... Eerst gedocumenteerd is de eerste hap in Texas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gerecht stamt oorspronkelijk uit het grensgebied tussen Mexico en de Verenigde Staten.
Voor zover gedocumenteerd werd de chilischotel voor het eerst gegeten door het Amerikaanse leger, ergens in de 19e eeuw in Texas.

Toegevoegd na 52 seconden:
Chili con carne (Spaans voor: chilipeper met vlees) is een stoofpot die samengesteld is uit vlees (meestal gehakt of spek) en chilipeper. Meestal worden aan dit gerecht bruine bonen, nierbonen (kidneybonen), zwarte bonen of andersoortige bonen en nog andere ingrediënten toegevoegd.