Wie heeft het recept voor duitse Streuselkuchen?

Het liefst een recept die je ook zelf uitgeprobeerd hebt :-)
Ik wil dit voor mijn vader maken.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.5K

Het beste antwoord

De originele streuselkuchen zoals ik het zelf in Duitsland geleerd heb is heel eenvoudig.

Deeg; 4 eieren, 250 gr. bloem, 200 gr. suiker, 0,5 pakje bakpoeder.
Kruimels; 250 gr. boter,400 gr. bloem, 200 gr.suiker.

Eerst maak je het roerdeeg met de mixer. Dan doe je alles voor de kruimels in een kom, de boter in stukjes en dan wrijf je met je vingers alles door elkaar tot je grove kruimels hebt.
Bij 220 graden ca. 25 min. bakken. Het is ook lekker wat vloeibare slagroom over de nog warme koek te verdelen.

Tip; wordt ook veel gedaan; Voor de kruimels kun je ook half bloem,half gemalen hazelnoten nemen. Is ook errug lekker!

N.B. Het roerdeeg moet je wel eerst op de bodem v.h. bakblik doen hè, en daarop de kruimels(dit voor alle duidelijkheid).
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig, een origineel recept :-) bedankt! Het ziet er inderdaad erg makkelijk uit. Binnenkort maar eens proberen en hopen dat mijn vader het net zo lekker vind als de échte duitse. Een dikke + !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een +1
Kan ik mijn lievelingskoek ook zelf maken, mjammie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle recepten zagen er prima uit maar omdat jij een originele gaf die jij geleerd hebt vind ik dat je het beste antwoord gaf :-)

Andere antwoorden (2)

Deze is lekker - voor een springvorm met 26 cm doorsnede.
Als je een bakblik vol wil maken - dubbele hoeveelheden gebruiken.

250 g boter
200 g suiker
1 zakje vanillesuiker
1 ei
mespuntje zout
500g bloem
1 zakje Backin
750 g kersen uit blik, heel goed uitgelekt óf
750 g pruimen in kwarten, pit eruit.

De boter tot crème roeren, lepel voor lepel suiker en vanillesuiker erdoor, dan ei en zout. Bloem en backin er met 3 el tegelijk doorheen roeren - het wordt een kruimige massa. De helft van het deeg in de bakvorm uitstrijken, stevig aandrukken met je handen, 1 cm van de bodem langs de rand omhoog duwen.
Het fruit erop leggen, dan de rest van het deeg er kruimelig overheen strooien en beetje aanduwen.
Onderin een op 175 graden oven ong. 50 min bakken.

In de kersentijd kan je natuurlijk verse kersen gebruiken - ik vind de verse pruimenversie om die reden dan ook lekkerder dan met kersen-uit-blik.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de ingredienten voor de
bodem een goed smeuig
deeg kneden en op het ingevette
bakblik uitleggen.
Dan maak je het kruimeldeeg van
het meel, de boter, de suiker
en de vanillesuiker.

Bereidingswijze
Strooi het kruimeldeeg op de
deegbodem van het bakblik.
Dit bak je zo'n 45 min.
in de oven op ca. 225 graden.
Als de taart (cake) gaar is,
neem je hem uit de oven en giet
je over de warme taart de
slagroom ( goed verdelen!).
Als laatste komt de poedersuiker
er nog over.