Zou je gras als voedsel kunnen gebruiken?

Zou je gras in recepten kunnen verwerken? Het ziet er niet vies uit, stinkt niet, het lijkt me ook niet giftig en is bijna onbeperkt beschikbaar. Toch ken ik geen eetbare toepassingen voor gras.

paulus811
12 jaar geleden
in: Koken
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Interessante vraag! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Doet me een beetje denken aan mijn eigen vraag over eikels: http://www.goeievraag.nl/vraag/eikels-eten-dien-eventueel-bereiden.254686 , maar ook deze vind ik interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is smaakloos, het voegt niet veel toe aan het gerecht.
Ik heb het geproeft xD
paulus811
12 jaar geleden
wow, en je leeft nog. Dus giftig is het niet ;-) En misschien zou je het lekker kunnen maken. Aan sla zit van zichzelf ook weinig smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat je nuance moet zien in een grasspriet proeven en 200 gram ervan eten. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb als baby/peuter ook genoeg gras geproefd wanneer mijn ouders even niet opletten ;)

Het beste antwoord

Onze maag en darmen zijn niet in staat gras te verteren.
We zijn ook geen herkauwers zoals koeien, geiten enz.
Ook heeft b.v. een koe meer magen om gras te kunnen verteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt uiteraard, vanwege de celwanden, maar zijn er bijvoorbeeld manieren om dat 'kapot' te koken en dan gebruik te kunnen maken van het gras als onderdeel van de voeding?
paulus811
12 jaar geleden
eddijst, daar heb je wellicht een punt. Maar wat gebeurt er dan als ik toch een pond gras naar binnen werk? Word ik dan ziek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he, zie ik jou ook weer eens ;-)
Indien je moet overleven in de natuur, zou je het kunnen meekoken met wortels, bessen en vruchten
Heel veel dingen uit de natuur zouden we kunnen eten als het nodig is.
Zelfs muizen, ratten en kikkers zijn dan te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus mogelijk kots je er alles weer uit, zo niet, dan moet het door je darmen heen en zal het vrijwel onverteerbaar er weer uit komen.
Misschien veroorzaakr het wel een soort gras/slijm balletjes in je darmen en raken ze verstopt.
Het is niet giftig of zo.
paulus811
12 jaar geleden
dank je eddijst. Weer een mysterie voor me opgelost.

Andere antwoorden (3)

als ik kijk naar mijn katten; die eten gras als hun maag geirriteerd is, om makkelijker te kunnen kotsen.
lijkt me dus niet aantrekkelijk.
misschien als je het heel fijn maakt en kookt, maar geef mijn portie toch maar aan fikkie (oh nee, sneu voor fikkie ;))
12 jaar geleden
Gras is vrij bitter en daarom niet zo lekker, dus voor de smaak hoef je het niet te doen. Bovendien kunnen we de celwanden niet afbreken (daar heb je cellulase voor nodig, een stof die zoogdieren niet aan kunnen maken, koeien hebben daar bv bacterien voor). Je zou het kunnen gebruiken voor de mooie kleur en eventueel de structuur, maar 'voedsel' is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wij kunnen de celwanden van gras niet afbreken. Dat is de reden dat veel grasetende dieren herkauwen, door het een tijdje te laten weken in maagsappen en daarna nog een keer te kauwen kunnen ze de celwanden wel afbreken. Paarden herkauwen niet maar kunnen wel gras eten door speciale enzymen die ze aanmaken in de blinde darm. Deze is bij paarden (en konijnen) behoorlijk groot en wel belangrijk in tegenstelling tot bij mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
dank je, duidelijk antwoord! +