Weet iemand het recept voor gesuikerde (gedroogde) lavendelbloempjes?

Ik heb het al opgezocht op Google maar kon niks vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Het beste antwoord

dit heb ik gevonden, en verder zou je gewoon kunnen proberen of de recepten voor gesuikerde viooltjes ook op lavendel van toepassing zijn

Doe eens 1 eetlepel volledig gedroogde lavendelbloempjes in een pond kristalsuiker en laat dit minimaal een week of 4 staan voor gebruik, tot de smaken goed zijn ingetrokken. Bijna onbeperkt houdbaar en heerlijk om over desserts of bijvoorbeeld cake te strooien. Het is extra mooi als je kristalsuiker gebruikt die je zelf eerst met behulp vaneen vijzel of de keukenmachine nog iets fijner van korrel hebt gemaakt. Ook erg lekker is suiker met rozenbloemblaadjes, suiker met viooltjes, en suiker met de bloempjes van Salvia elegans, een Salviaspecies met het aroma en smaak van Ananas

Toegevoegd na 51 minuten:
Bij dit recept heb je niet echt gesuikerde lavendelblaadjes maat lavendelsuiker.
Ik zag ook ergens een recept van gesuikerde rozenblaadjes bespoten(met plantenspuit) met mengsel arabische gom en suiker. verhouding weet ik niet meer, maar kun je vast wel vinden
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top! Zo veel mooie informatie op die site die ik kan gebruiken. En ook erg bedankt voor je andere tips. Ga ze zeker uitproberen. Ben vooral er benieuwd naar die Salvio elegans. Ga morgen gelijk kijken of ik ze hier ergens in de buurt kan vinden..
anneliez
12 jaar geleden
succes, maar het meeste zal al wel uitgebloeid zijn ben ik bang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wou ze ook niet zelf gaan zoeken/plukken, maar kijken of ze het ergens gedroogd verkopen. Doen ze dat?
anneliez
12 jaar geleden
bij een natuurwinkel misschien

Andere antwoorden (1)

Let er wel op dat de bloemen of blaadjes onbespoten zijn.

Lavendel is een kruid en eetbaar. je kunt ze dus ook alleen met poedersuiker bestuiven.
Ik denk dus dat je ze wat langer wilt bewaren en dat kan je ze het best met een kwastje bestrijken met losgeklopt eiwit en bestrooien met basterdsuiker. Laat ze minimaal 2 uur drogen op een warme, droge plaats.
Bewaar ze in een luchtdichte doos, of gebruik ze dan als eetbare decoratie.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd erg mooi als decoratie...
Bedankt voor je antwoord.