Waarom duurt het zo lang voordat diepvriesspinazie a la creme warm is in de magnetron en koelt het daarna zo snel af?

Toegevoegd na 3 uur:
het gaat hier al over kleine blokjes dus deze antwoorden kloppen niet volgens mij. Het had iets te maken met nitraten en nitriet of zo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (3)

Het zit geperst op elkaar en het is diep gevroren. Dit duurt even voordat het dan door en door warm is. Om het sneller te laten gaan kan je het beter in een pan opwarmen. Ik doe het al een paar uur van te voren in een pan voordat het vuur eronder gaat. Dan is het al wat ontdooid. Dan zet ik het vuur ligt eronder. Langzaam opwarmen dus, en dan koelt het ook niet snel af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de spinazie is ingevroren zit het stevig opeengepakt, in blokvorm of in deelblokjes. Het totale buitenoppervlak van de spinazie dat wordt blootgesteld aan de lucht (daarmee bedoel ik dat deel van het spinazieblok dat in direct contact is met de lucht) is dan nog relatief klein. Het kost vervolgens veel energie om de spinazie van warmte te voorzien via dit kleine oppervlak.

Als de spinazie eenmaal warm wordt, valt het blok uiteen in hele kleine deeltjes spinazie. Het oppervlak dat dan vervolgens in contact komt met de lucht (of met de wanden van de pan) is vele malen groter geworden. De warmte stroomt dan dus veel eenvoudiger weg omdat er veel meer oppervlak is waarlangs de warmte de spinazie kan verlaten.

Je kunt het ook als volgt voorstellen. Neem een kubus van 10 cm hoog, 10 cm breed en 10 cm lang. Het oppervlak dat in contact staat met de lucht is dan 10 x 10 (één vlak) x 6 (aantal vlakken) = 600 cm2

Snijd het blok in 8 gelijke kleinere kubussen, dan wordt het totale oppervlak dat in contact komt met de lucht 8 x (5 x 5 x 6) = 1200 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een feit dat spinazie weer snel afkoelt na verwarming in de magnetron. Dat is ook mijn ervaring en ja, het lijkt wel sneller te gaan dan bij andere groenten.
Waar dit precies aan ligt zou ik ook niet weten , maar heb het me ook wel eens afgevraagd.

Ik geef dus eigenlijk nu antwoord op je toelichting wat betreft nitraat/nitriet.

Dit heeft niets met de bereidingsduur te maken.
Nitraat is een stofje dat van nature in drinkwater en in groente voorkomt. Vooral groene bladgroenten hebben er relatief meer van dan niet groene groenten.
Nitraatrijke groenten zijn;
andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi,
paksoi, postelein, raapstelen,waterkers, alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel.

Nitraat is nauwelijks schadelijk voor mensen. Door het bewaren, bereiden of het eten van groente wordt nitraat echter omgezet in nitriet. Nitriet kan het zuurstofgehalte in je bloed verminderen.

De omzetting van nitraat in nitriet zal in de meeste levensmiddelen plaatsvinden, zij het zeer langzaam. Verwarmen zal het proces echter versnellen. Hoe meer en langer je verwarmt, hoe meer er nitriet gevormd wordt.
lang werd aangenomen dat het opnieuw verwarmen van nitraatrijke groenten het nitriet zou laten stijgen. Dit stamt echter uit de tijd dat onze koelkasten nog niet zo goed van kwalieit waren. Je mag de nitraatrijke groenten gerust weer opwarmen, mits je ze na de eerste keer snel hebt afgekoeld en ze koud genoeg zijn bewaard.
Wel is het beter om niet elke dag nitraatrijke groenten te eten, maar het op 2-3 keer per week te houden.
amc