Hoe weet een elektrische eierkoker dat het water op is en dus moet gaan zoemen?

Je meet het water af op de gewenste hardheid van de eieren. Dan gaat er een zoemer af. Maar er is geen tijdklok of iets dergelijks. Dus hoe weet dat apparaat wanneer hij de zoemer moet laten gaat. Op welke wijze wordt dat gedetecteerd?

Toegevoegd na 11 minuten:
Bedankt voor de gv-waardering. Maar is het je ook wel eens opgevallen dat de zoemer pas gaat als de laatste druppels aan het doorkoken en verdampen is.
Dus als de detectie via temperatuur gaat, is deze wel super gevoelig om het verschillen tussen een kokende druppel en geen druppel te meten. Praat je dan niet over 1/10-en van graden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dito +1 soms lijken dingen zo vanzelfspreken dat je er niet bij stil staat. als er dan iemand op de geniale vraag komt hoe dit in zijn werk gaat vind ik het echt een goeie vraag ;-) (stof tot nadenken/onderzoek) :)))

Antwoorden (6)

Ik Ben geen technicus maar een drukmeter lijkt mij vrij logisch

Toegevoegd na 38 seconden:
Die dus afgaat als de druk van het water lager is Dan de geprogrammeerde waarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Er wordt geen druk opgebouwd in een eierkoker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel dat het water een bepaalde druk uitoefend op de bodem van de waterkoker
Het water houdt het apparaat onder een bepaalde temperatuur. Als het water op is, wordt het apparaat heter en gaat hij zoemen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ook kunnen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel verkoeling geeft de laatste druppel water nog als die ook nog eens erg kookt. Dan pas gaat hij zoemen.
bamibal
12 jaar geleden
De temperatuur van de eierkoker begint al toe te nemen als het water bijna op is. Dat de zoemer precies afgaat als de laatste druppel kookt is eerder toeval dan nauwkeurigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Logisch, lijkt mij. De temperatuur gaat stijgen, als er geen water meer is om voor afkoeling te zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door een droogkookbeveiliging lijkt mij.

vaak zitten er schakelaartjes is met bimetaal.
wordt het te heet (water verdampt niet meer, er valt niets meer te verwarmen enkel te verbranden) zorgt de schakelaar met bimetaal ervoor dat het of een zoem afgaat/ of het apparaat uitslaat, of beiden.

bimetaal reageert op warmte
(zie link)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, denk ik ook.
daarom ook mijn antwoord, want....het lijkt mij het meest logische ;-)
Er zit een sensor in die kan meten of er nog water in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waar zit die sensor dan? bij die van mij zie ik niets...
(ik kan natuurlijk KIPpig zijn....) ;-)
Voor een rijstkoker gaan bovenstaande verklaringen inderdaad wel op: een rijskoker geeft een vast vermogen af waardoor het water aan de kook raakt en de pan langzaamaan droog kookt. Zodra alle water verdampt is, stijgt de temperatuur (tot boven 100°C) en slaat het apparaat af.
Echter een eierkoker werkt wel met een tijdschakeling. De eierkokers die ik ken beginnen al te piepen voordat het water op is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en het is geen kuikentje in het ei? ;-p als de tijd om is, zou je dan ook de tijd IN moeten stellen lijkt mij. anders is het niet mogelijk om de ene keer je eitje zacht te koken, en de andere keer hard te koken. bij mijn weten (heb niet zo'n luxe uitvoering eierkoker) is het echter een kwestie van eieren erin doen, water erin doen, en wachten tot het klaar is. niets geen instellen.... dus hoe kan het dan toch op tijdschakeling gaan vraag ik me af?
Utrecht
12 jaar geleden
Mijn eierkoker heeft een draaiknopje waarmee je de hardheid van je ei kan instellen. Eigenlijk is dat dus een tijdschakelaartje.
Hoe stel jij dan de hardheid in?
Als instellen niet kan, is er een standaard kooktijd.