Gebruik je een blindvulling als je bakjes wilt maken van bladerdeeg?

Ik wil kleine bakjes maken, ongeveer een kwart bladerdeeg plakje in een minivorm. Is een blindvulling dan wel nodig? Of hoeft dat nooit bij bladerdeegbakjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Laat bladerdeeg ontdooien op de aanrecht. Maak hier met een uitstekertje mooie rondjes van en voorzie die van een paar kleine inkepinkjes. Vetvormpjes lichtjes in en plooi de bladerdeegrondjes in de kommetjes opde bakplaat. Leg hier weer een balletje van aluminiumfolie met erwtjes als blinde vulling in en bak het geheel weer 12-15 minuten in de oven. Doe je er geen blinde vulling in, zul je de vormpjes na het bakken moeten uitsnijden, en zijn ze waarschijnlijk niet mooi meer.
Je kunt natuurlijk ook kleine pasteitjes maken, je weet waarschijnlijk wel hoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou het wel doen, want dan wordt de onderkant wat steviger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt om dit te voorkomen ook wat gaatjes prikken in de bodem en er een laagje paneermeel op doen. Het hangt er ook van af wat voor een vulling je erin wilt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vulling is koud, op basis van mascarpone.
Nee hoor, dat is helemaal niet nodig.
Gebruik voor ieder te bakken laderdeegbakje een plakje bladerdeeg en druk het voorzichtig in het ingevette vormpje. Haal het overtollige deeg weg en prik met een vork het bladerdeeg meerdere malen goed in.
Laat de beklede vormpjes een ½ uur staan en verwarm de oven voor op 200 graden C.
Schep vulling naar keuze in de bakjes en zet de vormpjes op een bakplaat. De gevulde vormpjes ca. 15-20 min. in het midden van de oven bakken.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik heb dit zelf nooit geprobeerd, maar het stond in een bakboek van mij. Ik maak ze zelf altijd heel simpel om ze ongevuld te bakken;
Ik leg de plakjes op een bakplaat met bakpapier en snijd het deeg voorzichtig wat in op zo'n 1½ cm. van de randen.
Wel oppassen dat je het niet doorsnijdt! Op die manier ontstaat een opstaand randje. De rest in het midden tussen de ingesneden rand prik ik meermalen in met een vork. Dit zal nu niet meer zo rijzen. De randen kwast ik in met wat melk en dan bestrooi ik ze met suiker.
Dan bak ik ze af en laat ze afkoelen. Lekker is het om ze dan met gesmolten chocolade te bestrijken (op het middenvlak, even koelen om de chocolade weer hard te laten worden en daarop dan een mengsel van stijfgeklopte slagroom met vanillesuiker en mascarpone.
Daar leg ik dan weer vruchtjes op, meestal aardbeien omdat ik die erg lekker vind en tot slot wat poedersuiker erover strooien. Je hebt dan wel geen ronde bakjes maar vierkante en wat groter.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel het bakken van een bakje waar je in de oven niets in doet, in mijn geval komt er iets in dat juist niet wordt meegebakken. Waarom laat je het bladerdeeg een half uur staan? Droogt dat niet uit?
amc
12 jaar geleden
Oeps, ik heb mijn reactie per ongeluk bij bewerking geplaatst. Je zou het natuurlijk ook als kleine rondjes rondom in kunnen snijden. Maar uit een kwart plakje deeg krijg je natuurlijk wel piepkleine bakjes als je ze rond wil maken. ;)