kun je vanille soesjes maken?

ik wil graag vanille soesjes maken
(soesjes met als vulling vanille)
ik weet alleen niet hoe je die moet maken
en bestaan die eigelijk wel :)
in ieder geval alvast bedankt!!

Toegevoegd na 55 seconden:
ik wil graag als dat kan warme vanille de erin gaat dat?
dat lijkt mij overheerlijk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me ook erg lekker!

Antwoorden (3)

Je kan die puddingroom er in doen, die ze ook wel voor tompoezen gebruiken, warme room is er volgens mij niet, dan wordt het saus en dat druipt er uit.
Het recept van soesjes vind je heel makkelijk, je kunt anders ook nog even op www.smulweb.nl kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zul je soesjes moeten maken, en die vullen met een warme (banketbakkers)room met vanillesmaak.
Voor beiden zijn op Internet legio recepten te vinden, dus de enige beperking is je creativiteit.

Voor soesjes maak je gekookt deeg ; als je niet al te veel kookervaring hebt, KAN het een paar pogingen duren voor het lukt.

Die ga je dan eerst bakken. En daarna maak je de room / vulling die er in moet, en gebruikt een spuitzak met een klein puntje om de soesjes te vullen.

Jammer genoeg bij dit soort gerechtjes is de tijd die je nodig hebt om ze te maken veeeel langer dan de tijd die nodig is om ze op te eten ;-)

Toegevoegd na 48 seconden:
Het beste vul je ze trouwens met KOUDE room, en warm je ze vlak voor het eten even op in de magnetron - heel kort. Anders wordt het waarschijnlijk een kliederboel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het door jou gegeven recept wordt een vanillestokje gebruikt, dit kan vervangen worden door vanillesuiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan, maar zelf werk ik liever met verse vanille ; dat vind ik net iets lekkerder.
'Vanille eclairs - Soesjes om te zoenen'

Zo maak je soezendeeg

Voor 20 kleine soesjes of 4 grote soesen. Doe 125ml water en 125ml melk, 1/2 tl zout en 3/4 tl suiker samen met 100 gram boter in blokjes in een pan. Laat dit alles op hoog vuur 1 minuut koken. Neem de pan van het vuur en voeg in één keer 150 gram gezeefde bloem toe en roer met een houten lepel tot een glad beslag. Zet de pan terug op het vuur en roer weer 1 minuut goed door. Het deeg mag niet te droog worden! Doe het deeg in een kom en klop er in totaal vier eieren één voor één door. Het deeg moet zeer glad worden. Verwarm de oven voor op 220 C. Doe het soesendeeg in een spuitzak en spuit afhankelijk van wat je wilt 4 grote of 20 kleine soesjes op een bakplaat. Om eclairs te maken spuit je het deeg in langwerpige vorm. Bak ze in 20 minuten gaar, temper de oven na 10 minuten naar 200 C. Laat ze afkoelen op een rooster. Om de soesen te vullen kun je een klein knipje in de onderkant maken en de vulling er met een spuitmond inspuiten. Bij grotere soesen kun je met een kartelmes het kapje van de bovenkant afsnijden.

Zo maak je banketbakkersroom

Klop 6 eierdooiers in een grote kom met 40 gram suiker tot een lichtgeel en dik mengsel. Zeef 40 gram bloem over dit mengsel en roer even door. Breng 0,5 liter melk met een opengesneden vanillestokje en 85 gram suiker aan de kook. Giet er, zodra de melk begint te koken, 1/3 van het eimengsel bij. Giet al roerend weer terug in de pan en breng al roerend op laag vuur tegen de kook aan. Laat dan 2 minuten borrelen en giet de room over in een kom. Dek af met huishoudfolie om een vel te voorkomen. Je kunt de room een paar dagen in de koelkast bewaren.

Héél even in de magnetron zetten en je hebt een warme vulling.