Wat kan ik allemaal doen met kweeperen, wat kan ik er het lekkerst mee bereiden, en hoe ?

moet je ze plukken of afschudden van de boom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.8K

Het beste antwoord

Kweeën bevatten erg veel pectine en daarom kan je er goed gelei van maken.
Maak eerst kweesap in een sapcentrifuge. Was ze eerst zorgvuldig en snijd ze in kleine stukken.

Giet het sap in een pan en doe er geleisuiker bij. (verhouding; 1 liter sap/1 kg. geleisuiker)doe er naar smaak 1vanille-of kaneelstokje bij.
Breng alles aan de kook en laat het 2 min. borrelend koken. zverwijder dan de specerij en stort de gelei in schone potten. Dit kunnen gewone bewaarde glazen potten met schroefdeksel zijn ( van jam, groente enz.)
Maak ze goed schoon en zet ze voordat je ze vult even in de voorverwarmde oven. Dit zorgt ervoor dat ze niet zo snel springen als de hete gelei erin komt. Ze springen ook niet zo gauw kapot als je ze op een vochtige doek zet.
Er kan ook geen schimmel in de pot komen als je een rond stukjes cellofaan op de inhoud legt en er 1 theel.- bij grotere potten meer- rum of graanjenever overheen giet.
Zet de gevulde potten ondersteboven neer op de doek.
Wanneer het borrelt in de pot, is er iets met de sluiting niet in orde. Verwissel dan de deksel of doe de innhoud in een andere pot.

Ook kan je er een soort kweebrood van maken.

Wrijf de kweeën met een droge doek schoon, was ze en snijd ze in stukken. Breng 2 kg kweeën met 2 liter water, het sap van een citroen + de geraspte schil ervan, aan de kook. Laat ½uur pruttelen, tot het vruchtvlees uit elkaar valt. Zeven, 500 gr. suiker erbij roeren en al roerend nog 30-60 min. laten pruttelen, tot alles rood kleurt en indikt.
Laat de brij afkoelen en strijk op een ingevet bakblik uit tot een laag van 3 cm. Droog dit dan in een oven van 50 graden C. Maak het 'brood' los van het blik, snijd het in ruiten en bestuif deze met suiker. Laat de ruiten goed drogen. Bewaar ze in een trommel.

Wist je dat men vroeger de kweeën in de linnenkast legde
om linnengoed te parfmeren en ongedierte op afstand te houden?

Bij dun haar worden al eeuwenlang kweepitten gebruikt om het te verstevigen. Laat 1 eetl. kweepitten en ¼ l. water in een pan verhitten. Laat ong. 15 min. op laag vuur pruttelen, giet dan door een fijne zeef. Afkoelen en over handdoekdroog haar verdelen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die Duitse mevrouw, woonde die in Beieren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intussen in 20 potten, geproefd & hmmmeerlijke ontdekking!

Andere antwoorden (2)

Kweeperen moet je plukken.

Wat kun je ermee maken:
Kweeperenconfituur / gelei / compote / taart / brood /
mogelijkheden genoeg.
Er wordt zelfs gezegd dat je er een zalfje van kan maken voor huidirritaties.

Kweepeerjam:

Ingrediënten:
1,2 kilo geraspte kweepeer
1 liter water
1 kilo suiker
sap van 1 citroen

De klassieke bereiding voor kweeperen is en blijft natuurlijk kweepeergelei. Maar van kweeperen kun je ook een hele lekkere jam maken. Zoals je gewend bent van de kweepeer is het best veel werk om er een echt lekkere jam van te maken. Maar jij bent op deze website omdat jij weet dat het de moeite meer dan waard is!

Veeg het dons van de kweeperen en was ze. Snijd de kweeperen in de lengte, 2x door midden. Verwijder nu het klokhuis uit de kweeperen maar laat de schil eraan zitten. Rasp de kweeperen fijn in een keukenmachine. Dit kan eventueel ook met een handrasp maar dat is echt heel veel en zwaar werk. Bijna een garantie om je hand ook open te halen. Dringend advies is dus: gebruik een keukenmachine.

Breng de kweeperen met het water en het citroensap aan de kook. Kook het 10 minuten. Voeg nu de suiker toe. Kook het geheel totdat het flink ingekookt is en mooi rood van kleur geworden is. Dit duurt tussen de 30 en 60 minuten. Als er een stevige massa in de pan zit dan is de jam goed.

Week potten voor in sodawater of in een pan kokend water. Haal ze uit het water en was ze van binnen en buiten met een afwasborstel. Soda laat een witte waas op het glas achter en dat wil je natuurlijk niet met zulke mooie rode jam. Vul de potten nu tot de rand af met de kweepeerjam. Zet de potten op de deksel en draai ze na 5 minuten weer om.

Deze jam kun je ook op een snellere manier maken door de peren niet te raspen. Verwijder dan alleen het klokhuis en kook de peren in een bodem water. Pureer dan de kweeperen. Nadeel van deze jam is dat het een soort babyvoer overblijft. De consistentie is dan veel minder lekker. Eigenlijk zonde maar het scheelt wel veel tijd.

Tips

Voeg een stuk citroenschil toe voor extra citroen smaak.
Voeg kaneel of kardemom toe voor een apart smaakaccent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kweepeercompote met citroengras

Voorbereidingstijd:15 minuten Kooktijd:60 minuten

Ingrediënten:
3 kilo kweepeer
1 kilo geleisuiker
6 stengels citroengras
sap van 1 citroen
bodempje water

Schil de kweeperen, verwijder de klokhuizen en snijd ze in stukken. Breng ze in een pan aan de kook met een bodempje water en het sap van 1 citroen. Dan verkleurt het niet. Knoop de 6 stengels citroengras aan elkaar en kook ze mee.

Kook het geheel nu in ongeveer 1 uur tot moes of haal aan het einde even een lepel erdoor om het wat fijner te maken. Voeg de geleisuiker toe. Laat het nu nog 4 minuten doorkoken, verwijder nu de citroengras, dan in glazenpotten en 5 min onderste boven zetten.

Tip:

Eet deze compote met een lekker stuk pittige kaas.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op onderstaande site staan nog meer lekkere recepten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tip met de kaas is ok