wie heeft er wel eens salade gemaakt met zevenblad onkruid? hoe dan? is het echt lekker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha leuk! Gezien je vorige vraag!
:P

Het beste antwoord

Nog nooit gemaakt, maar het lijkt me een uitstekende manier om het op een prettige manier te bestrijden.

Hier volgt een recept:
GEGRATINEERD ZEVENBLAD

Ingrediënten:
'n slamandje vol zevenblad,
1 eetlepel boter of olie,
1 gehakte ui
1 dl groentenbouillon
zwarte peper, nootmuskaat
150 g champignons (of oesterzwammen)
1 eetlepel tarwemeel
1 dl room,
wat geitenkaas (bij voorkeur plakjes van een harde geitenkaas, kan ook worden
vervangen door een geraspte pittige kaas)

Het zevenblad wassen en goed laten uitlekken. De boter/olie verhitten, de ui lichtjes fruiten en het zevenblad en de paddestoelen meestoven. De bouillon toevoegen en de groenten nog een tiental minuten laten sudderen. De bouillon afgieten (bewaren), de groenten even laten uitdampen en in een ingevette ovenschotel doen. De bouillon opnieuw verhitten, het tarwemeel oplossen in een beetje water en samen met de room aan de bouillon toevoegen, kort doorkoken en over de groenten gieten. Bedek met plakjes geitenkaas. Bak gedurende 20 minuten in een voorverwarmde over van 200 graden, daarna nog 5 minuten onder de grill.

In de keuken kun je zevenblad gebruiken in alle recepten waar je ook spinazie voor zou kunnen gebruiken. In soep, salade en stoofschotels maar ook in bladerdeeg doet zevenblad het goed. Rauw smaken jonge verse bladeren het beste. Gedroogd is zevenblad te gebruiken als "peterselie", daar smaakt het ook naar.
Het zit boordevol vitamine C, provitamine A en kalium, calcium, magnesium, kiezelzuur). In de volksgeneeskunde gebruikte men zevenblad bij de behandeling van jicht en reuma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie! Ik vond het net op Smulweb!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks voor je bron:)

Andere antwoorden (1)

Het is prima te eten, liefst wel de blaadjes oogsten voor het in bloei komt (daarna worden ze taaier). Ik vind het een beetje pittig-wrangzurig smaken, een soort milde kruising tussen sla, rucola en rabarber. Ik zou het dan ook vooral mengen met met andere slasoorten, maar misschien vind jij het juist ongemengd lekkerder.

Goed wassen als je het uit de tuin haalt, ivm kattenpies en dergelijke...