Waar kan je pompoenzaadolie allemaal voor gebruiken?

Ik heb een fles pompoenzaadolie gekregen, maar wat kan ik er mee doen? De enige 2 opties die ik ken zijn: 1, op warm stokbrood (hongaarse tip) en 2, over vanille ijs (oostenrijkse tip). Maar wat kan ik er nog meer mee doen dat deze olie tot zijn recht zal doen komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Antwoorden (3)

Ik heb nog nooit pompoenzaadolie gebruikt, maar andere noten/zadenolie vind ik wel lekker in salades. En dan niet zozeer salades met veel verschillende smaken/ingrediënten of heel sterke smaken, maar simpele salades met subtiele smaken, of zelfs salades die bestaan uit puur sla of kool met notenolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pompoenzaadolie kun je puur innemen afhankelijk van het soort olie.

Of besprenkelen over (bij voorkeur koude) voedingsmiddelen (salade, yoghurt et cetera).

Je kan er pesto van maken

Is een delicatesse in Oostenrijk

Verder wordt pompoenzaadolie veel gebruikt in medicijnen en in verzorgingsproducten.

Hieronder een recept met pompoenzaadolie

Recept
Geroosterde pompoen-radicchiosalade met feta

Dit zag ik Nigella Lawson onlangs maken op tv. Pompoenzaadolie is wel de moeite om aan te schaffen. Te koop bij o.a. Oil & Vinegar, andere delicatessenzaken en natuurwinkels. Gebruik anders goede olijfolie. (Voor 4 personen als lunch of 6 als bijgerecht).

1½ plantaardige olie; 1 kg pompoen, geschild, zaden verwijderd, in stukken 6 cm; ½ rode ui, in dunne halve ringen; sap van 2 limoenen; 50 g pijnboompitten; 200 g feta, n stukjes verbrokkeld of versneden; 200 g radicchio, buitenste bladen verwijderd, in stukken gescheurd; 2 el zonnebloemolie; 1 royale el pompoenzaadolie

Verwarm de oven voor op 200 °C. Meng in een braadslede de plantaardige olie door de pompoen. Rooster 30-40 min. in de oven, tot de pompoen zacht maar niet papperig is. Neem de pompoen uit de oven en laat afkoelen. (Dit kan een dag van tevoren, bewaar de pompoen zolang in de koelkast). Meng de rode ui in een kommetje met het limoensap en laat minstens 15 min. marineren. Rooster de pijnboompitten in een droge pan. Doe ze, als ze geroosterde plekjes beginnen te vertonen, over op een bord. Meng in een grote schaal de afgekoelde pompoen met de feta. Voeg de radicchio, de helft van de pijnboompitten en de ui toe (bewaar de marinade). Schep de ingrediënten losjes door elkaar (voorzichtig voor de pompoen uit elkaar valt). Klop de zonnebloem- en pompoenpitolie met de limoenmarinade tot een dressing en druppel deze over de salade. Schep de salade op een platte schaal en bestrooi met de rest van de pijnboompitten.
Ook lekker: Rooster schijven pompoen in de oven en serveer met (noten)pesto. Snij een kapje van een pompoen, hol ‘m uit en gebruik als terrine voor soep of risotto. Rasp pompoenvlees grof en meng het door pannenkoekenbeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kan je in "allerlei" koude gerechten gebruiken, dus in tal van salades. Zolang je dit maar niet naar het kookpunt brengt. Het geeft een soort van notensmaak aan je gerechten toe.