Hoe maak ik superhete sambal?

Hoe maak ik superhete sambal? Die nog lekker is ook, maar superrrr heet dus

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Zeer hete sambal

Sambal recepten » Sambals
4 porties uit Nederland
In 45 minuten klaar
Door roos99
4.5 sterren / 1 reactie

Ingrediënten

3 tomaten
1 ui
3 madame jeanette/adjoema pepers
2 bouillonblokjes (runder)
1 theelepel laos
1 theelepel kentjur
3 tenen knoflook
1 klein schijfje verse gember
1 eetlepel suiker
olie

Bereidingswijze
Doe een scheut olie in een pan en laat de gember zo'n 1 minuut zachtjes meebakken. Haal de gember uit de olie en voeg de uien, zeer fijn gesneden, toe en laat deze glazig worden. Vijzel de pepers, bouillonblokjes, knoflook en de kruiden tot een geheel en voeg deze dan bij de olie toe. Wanneer het mengsel goed is opgelost, de tomatenmoes en de suiker toevoegen. De sambal is dan te dun en moet ingekookt worden. Als de sambal op de juiste dikte is (voor ieder persoonlijk) deze laten afkoelen. Zelf pureer ik de sambal nog eens met de staafmixer tot een zeer fijne massa.

Serveersuggesties
Als je een beetje in boterhamzakjes doet en in de vriezer, heb je altijd sambal bij de hand want hij is heel snel ontdooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

2 sjalotten
2 rode lomboks
13 rawits -> hoe meer hoe heter !
1 tomaat
2 theel trasi bakar
2 theel suiker
zout
2 eetl olie,

bereiding:
Snijd de sjalotten, de lomboks en de tomaat fijn, Fruit dit voor 3 minuten met de overige ingrediënten in de met olie gevulde wok/wadjan. Wrijf of maal dit dan met de suiker en zout naar smaak fijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt de heetste sambal!!
Koop voor een potje sambal in de toko 250 gr. gele adjoemas (deze zijn heter dan madam jeanette)
Doe keukenhandschoenen aan en ontsteel, was en droog en snij ze grof, maal ze in een mengbeker, keukenrobot o.i.d. fijn met 1 el water, zout en verse knoflook naar smaak.
In de koelkast weken houdbaar en het brandt 2 keer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandt twee keer :lol:
Maar wel waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Nou snap ik ook waarom ze in Indonesie geen wc-papier gebruiken maar flessen water.....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ssssssssssssssst
Dit is een recept voor een pedis, pedis sambal op vrij eenvoudige wijze te maken;

Neem 15-20 rode lomboks en snijd ze overlangs doormidden. Indien je de zaadje laat zitten, zijn ze pas echt goed heet. Hierin zit namelijk de 'hitte'.
Snijd ze in dunne reepjes.

Doe de lomboks in een kom van de keukenmachine en pers er 4 knoflookteentjes boven uit. Voeg dan 8 eetl. zonnenbloemolie, 4 eetl. ketjap asin (de zoute ketjap),3 eetl. gembersiroop, 1½ eetl. geraspte verse gemberwortel,
en 2 eetl. bruine basterdsuiker toe. Laat de machine draaien totdat je een gladde pasta hebt.

Doe deze pasta in een steelpan met anti-aanbaklaag en bak de sambal op heel laag vuur al roerende totdat de olie komt bovendrijven.

Laat daarna de sambal afkoelen en voeg eventueel wat citroen-/limoensap toe. Doe hem dan in een brandschone gesteriliseerde afsluitbare glazen pot.

Deze sambal heeft veel smaak en dat is toch heel belangrijk . Hij is zeker heet, maar je moet ook wat proeven. Als je alleen voor hitte gaat en niets wil proeven aan smaak, dan moet je een peper nemen die bekend staat als zeer heet. de Dorset Naga is er bijv . zo één. Hij is piepklein maar mag niet zonder handschoenen aangepakt worden en wil je de zaadjes eruit halen mag dat alleen in sterke wind buiten, opdat je ogen niet beschadigen!! Hij mag ook niet zonder waarschuwing verkocht worden!!! Ik neem aan dat dit niet jouw bedoeling is. Dus houd het lekker bij een sambal met pit én smaak!! Het is het risico van een geperforeerde maag/slokdarm niet waard.
amc