Ik ben op zoek naar een oud recept uit de Delicious. Het gaat om Larb Gai. Spicy kippengehakt salade. Heeft iemand hier tips over????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1K

Antwoorden (3)

Weet niet of je hier wat aan hebt:

1 pond kipfilet, gehakt of gemalen
1 eetlepel. pinda-olie
6 teentjes knoflook, fijngesneden en gestampt tot een pasta
1 stengel citroengras (optioneel), schoongemaakt en gesneden in dunne rondjes of gehakte
1 sjalot, fijngehakt
2 groene uien (gebruik alleen het witte deel), fijngehakt
1 / 2 kop gehakte verse muntblaadjes
2 kleine stukjes gedroogde galanga , geroosterd en daarna gemalen fijn
2-4 theelepel. gemalen gebrande gedroogde Thaise chilipepers
3 + Tbs. vissaus (nam bplah), naar smaak
Sap van 2-3 limoenen, in de gewenste zuurheid
1 / 2 tot 1 theelepel. suiker als nodig is om evenwicht te smaken
2 eetlepels. gemalen geroosterde rijst
Een assortiment van rauwe of licht gestoomde groenten en aromatische kruiden, zoals: takjes van verschillende tropische Basils en pepermuntjes, groene bonen / kouseband Thaise aubergine, kool morning glory / waterkers, komkommer / squash / courgette sla etc.
Voorbereiding

Kook de gehakte of gemalen kip in een beetje olie in een wok totdat deze goed gaar is, breken in kleine stukjes. Vernietigd.

De voorbereiding van de knoflook, citroengras (als u), sjalot, groene uien en munt. Rooster de galanga in een kleine droge pan op middelhoog vuur tot de stukken zijn verduisterd en licht verkoold. Laat afkoelen vóór het wordt vermalen in een schone koffiemolen tot een fijn poeder. Dan roosteren een handvol gedroogd Thaise pepers in de pan, draaien vaak tot ze verduisterd en licht verkoold. Maal tot een fijn poeder.

Gooi de gekookte kip met de knoflook, citroengras, sjalot, groene ui, munt, gemalen geroosterde galanga en pepers, vissaus en limoensap. Meng goed. Proef en pas smaken om de gewenste zuurheid, hotness en zout. Voeg suiker alleen als nodig is om samen te trekken de smaken. Gooi de geroosterde rijst poeder in het mengsel en serveer salade bij kamertemperatuur met een dienblad met diverse groenten en kruiden.
fremar
12 jaar geleden
Larb gai-Thaise salade.

Ingrediënten:

2 kipdij filets, fijngehakt tot grove korrels
OF
400 gram paddenstoelenmix, bij voorkeur stevige paddenstoelen soorten, in kleine blokjes gesneden
(en heel klein beetje olie om te bakken)

2 el geroosterde rijstpoeder
Chilivlokken naar smaak (ca. 1 el) en/of wat verse chilipeper
Vissaus naar smaak (ca. 4 el) of vervang door sojasaus voor een vegetarische versie
Sap van 1 tot 2 limoenen, naar smaak
2 sjalotten of 1 rode ui, fijngehakt
1 teen knoflook, fijngehakt
Een flinke hand koriander, fijngehakt
2 bosui, fijngehakt
Optioneel: wat munt
Sla blaadjes
Fijne blokjes komkommer
Optioneel: fijngehakte pinda's

Bereidingswijze:

Maak de rijstpoeder: Verhit een wok op hoog vuur. Zodra deze heet is, doe je er een handje rauwe rijst in (zonder olie!) en ga je de rijst onder voortdurend roeren toasten. Wanneer de rijst bruin is (ca. 3 min), haal je deze eruit. Laat het iets afkoelen voordat je de rijst in de vijzel tot poeder stampt.

Als je kip gebruikt:
Verhit de wok of een koekenpan op een medium vuur. Giet een klein beetje warm water in de pan en doe de kip erbij. Kook de kip onder voortdurend roeren gaar, ca. 2 min.

Als je paddenstoelen gebruikt:
Verhit de wok of een koekenpan op hoog vuur. Giet hier een klein beetje olie in. Doe de paddenstoelen erbij, roerbak op hoog vuur tot ze gaar zijn en een mooie bruine kleur. Giet de paddenstoelen in een vergiet, zodat je het teveel aan vocht kwijtraakt. Druk de paddenstoelen echt goed uit, want je gaat er namelijk weer heel veel vocht aan toevoegen in de vorm van limoensap en vissaus/sojasaus.

Terwijl de kip of de paddenstoelen nog gloeiendheet zijn, meng de chilivlokken, verse chilipeper, rijstpoeder, vissaus/sojasaus, limoensap, sjalotten en knoflook er goed doorheen. Proef of het op smaak is. Zodra het afgekoeld is naar lauwwarm, meng je de koriander, bosui en munt door.
Serveer met de losgemaakte sla ernaast:
Schep wat kip of paddenstoelen met wat komkommer in een slablaadje. En serveer eventueel met wat pinda's erover gestrooid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik geef je twee versies van deze salade. De klassieker is met fijngehakte kip, hiermee bedoel ik trouwens geen kipgehakt, gewoon kip dat je met je mes in kleine stukjes heb gesneden en dan nog een beetje hebt gehakt. Het vegetarische alternatief is met paddenstoelen, deze zuigen zo lekker alle smaakjes op, het is bijna nog beter dan de klassieke versie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon t woord intikken op Google en t te recept komt eraan