Wat is het verschil tussen panna cotta met melk en panna cotta zonder melk ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Antwoorden (2)

Je kunt ook panna cotta met alleen room maken, maar het mooiste resultaat krijg je toch met half room, half melk.
Dan is hij niet zo puddingachtig en glanst ook meer.
Maar je kunt hem niet zonder zuivel erin maken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je 'm niet kunnen maken zonder zuivel?
Ik heb zelf nog nooit panna cotta gemaakt hoor, dus ik weet het niet, maar ik vind op internet wel zuivelvrije recepten ervoor, met sojayoghurt of amandelmelk in plaats van zuivel. En bij de meeste recepten kan je melk en room prima vervangen door soja-/havermelk en soja-/haverroom. Wat maakt dat zulke ingrediënten bij panna cotta niet zouden werken volgens jou?
het vetgehalte. En uiteraard de smaak

Panna cotta betekend: gekookte room

Zonder melk maken, dan gebruik je alleen room.
Je kan ook yoghurt gebruiken ipv melk. Of ricotta.

Het gebruik van gelatine is een must bij dit recept.

Voorbeeld van recept met yoghurt:

Week de gelatineblaadjes ong. 5 min. in koud water.

2. Verwarm 300 ml. slagroom op een laag vuur met de vanille- en gewone suiker en het kaneelstokje. Roer tot de suiker is opgelost.

3. Knijp de gelatine goed uit en los ze op in de warme room. Laat dit mengsel wat afkoelen.

4. Verwijder het kaneelstokje en doe de slagroom erbij en Klop met een garde de yoghurt door de room

5. Schenk het geheel in 6 glazen. Laat dit minimaal 3 uur tot 1 nacht in de koelkast opstijven.

6. Schenk 1 eetl. frambozensaus (optioneel) erop en garneer met muntblad.

Ingrediënten voor 6 personen

• 700 ml. slagroom
• 75 gr vanillesuiker.
• 1 stokje kaneel
• 115 gr. fijne kristalsuiker
• 300 ml. dikke Griekse yoghurt
• 3 witte gelatineblaadjes
• muntblaadjes voor de garnering