mijn chocomousse is te slap, hoe komt dit? hieronder mijn recept

heb al 4 maal chocomousse gemaakt, met 3 recepten, 1e recept 1e keer gelukt, 2e keer mislukt; te vast. daarna een ander recept gebruikt, te lopend, nu weer een ander gebruikt en terug te lopend, ik geef jullie mijn laatst gebruikt recept.

Voor 4 personen:

150 g chocolade
4 eieren
4 eetl. Suiker

Bereidingswijze:

chocolade laten smelten
splits ondertussen de eieren
klop de eierdooiers met 3 eetlepels suiker op

(heb deze eigenlijk wel gewoon losgeklopt, niet echt met de mixer ofzo)

klop de eiwitten met 1 lepel suiker op
(helemaal stijf geklopt)

gesmolten chocolade bij het eidooiermengsel voegen
(heb al vaak gehoord dat deze moet afkoelen, heb een minuutje laten afkoelen uit vrees dat deze weer zou opstijven)

opgeklopt eiwit voorzichtig toevoegen
in schaaltjes gieten
min. 1 u laten opstijven

ik heb nog 2 bijvragen:

ik heb melkchocolade gebruikt, wegens pers. voorkeur, kan dit daardoor zijn dat ze te lopend is

en komt het omdat de verhouding van de eieren gelijk is, moeten er niet meer eiwitten/eidooiers ??

bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
41K

Het beste antwoord

Inderdaad de gesmolten chocolade meer af laten koelen.

Maar vooral die eidooiers flink opkloppen met de suiker tot ze romig zijn. Dus met de mixer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hey
Was het ei goed gescheiden? Anders kan het liggen aan het der door een scheppen dat dat voorzichtiger moet

X mich
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hoor je geen eierdooiers te gebruiken maar daar voor in de plaats slagroom die je zelf opklopt. Het zou kunnen dat het ook op jou manier kan hoor, maar ik ken het niet zo. Je hebt het namelijk ook over schenken van de mengsel. Volgens mij hoor je het niet te kunnen schenken.

Hiernaast is het belangrijk dat de bak waar je eiwit in opklopt, goed vetvrij is. Dit kun je doen door bijvoorbeeld het bakje in te smeren met een een stukje citroen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik een ei extra, klop je eiwitten totdat ze zachte pieken hebben, dus niet te stijf! Slagroom licht geklopt (175 ml) er langzaam doorheen mengen uiteindelijk.
Jouw gesmolten chocolade moet wel goed afgekoeld worden in de koelkast.

Succes ermee.

ps: je kunt prima pure chocola gebruiken, gebruik dan iets meer slagroom om de puurheid wat 'zachter' te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het ligt niet aan dat ik melkchocolade dus dat ik slappe chocomousse heb? en bedoel je met de chocolade afkoelen na het au bain marie smelten of eigenlijk de chocomousse zelf? ps heb nu ook vanmorgen ontdekt toen ik eentje at dat vanonder een waterachtig bezinksel ligt, is dit wel gezond?
zorg dat eiwit goed gescheiden is van t eigeel. in een beetje specialisten winkeltje kan je eiwit in een flesje kopen. de beste mousse laat je 6 uur in een koeling staan minimaal voor deze optimaal is. als je t goed gedaan hebt zal je na een uur goed resultaat zien, maar is optimaal tussen de 3 en 6 uur. zorg ook dat t eiwit echt uber opgeklopt is zodat je de kom op ze kop kan houden en niks beweegt en er uit valt voor je t mengt met de choco. gooi niet alle choco in 1 keer er in, maar beetje voor beetje en plaatst direkt in de koeling en t liefst hoog, want daar is t t koelst in de koeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou eens een blaadje gelatine kunnen proberen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet in de chocolade wel een beetje room doen dan kan je hem gewoon laten afkoelendit scheelt heel veel want met te warme chocolade vernietig je de structuur van het eiwit ook moet gelatine gebruiken en je hoef je er zeker niet voor te schamen want een goede mousse lukt heel veel koks niet heb er wat op hun examen zien stuk gaan erdoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een mousse zijn veel risico handelingen, vaak wordt de eidooier niet goed gegaard of het eiwit niet goed opgeklopt tot een mooie stijve massa die niet geschift is. dan moet je nog het eiwit erdoor spatellen met risico dat er klonten onstaan.

Een goede chocolade mousse is dus goed oefenen.

Ik raad meestal dit receptuur aan omdat het op basis is van een creme.
Het is wel pure chocolade want melk chocolade geeft vaak een vlakke smaak. Maar met melk chocolade kan het natuurlijk ook.

Receptuur 4 personen

Pure chocolade 90 Gram
Melk 55 Gram
Eidooiers 1
Suiker 15 gram
Slagroom 190 gram

* Hak de chocolade fijn
* Breng in een pan de melk aan de kook.
* Klop intussen in een kom de eidooiers met de suiker schuimig.
* Voeg de hete melk al roerend toe aan het dooiermengsel.
* Doe het mengsel terug in de pan en laat het op laag vuur al roerend binden.( laat niet koken)
* Neem de pan van het vuur en roer de gehakte chocolade erdoor.
* Laat afkoelen.
* Klop de slagroom lobbig en spatel het voorzichtig door de afgekoelde chocoladecrème.
* Zet het minimaal 1 uur in koelkast.

Dat de eidooier gaar is kun je checken door een streep te treken met je vinger op een spatel, en als die niet weg loopt is hij gaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
benodigdheden:
8 eiers(( alleen het eiwit !!!!!!!)), 1liter room, 750 gram suiker, 750 gram chocolade.

Het eiwit opkloppen. de suiker laten smelten (klein beetje water toevoegen anders heb je karamel) op een vuurtje.
En dan pas de suiker bij het eiwit voegen !!!! het eiwit achteraf weer even hard opkloppen !!!!

De room goed opkloppen tot hij juist geen boter is.

De chocolade smelten,

De chocolade onder de room roeren, voorzichtjes en probeer er onder te scheppen zo je het luchtig maakt.

Het eiwitmengsel ook onder mengen, (onderscheppen en niet roeren aub)

in potjes doen en laten opstijven in de frigo.

De grootste reden waarom je chocomousse te slap is, is omdat je het eigeel erbij voegt.

let er op dat je alles onder mekaar mengt zonder te roeren , zo alles mooi luchtig blijft..

(dit is een héél goed recept ( ik ben zelf kok ))

en als je alles volgt kan het niet mislukken !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet dit met room, of mag dit ook zonder? x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie niet echt in hoe het kan lukken zonder room. Met room light gaat het ook. als je de room of het eiwit niet voldoende kunt opkloppen doe je der best een paar druppels citroensap in. Maar het echte recept is wel degelijk met room. ( je bracht me op een idee en ik heb der
gisteren nog gemaakt om mijn schat te verassen. )
Te veel eieren of te weinig chocolade... Wij maken 1-1-1
Dit betekend 100 Gr. Choco 100 slagroom en 1 ei... Jou verhouding is vreemd