Welk gedeelte van paksoi is eetbaar?

Ik heb dit nodig voor in een bami gerecht maar heb geen idee of je die witte stronk ook kan eten of hoe het smaakt.

Toegevoegd na 6 minuten:
En hoe smaken de bladeren? Is het bitter ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
28.5K

Het beste antwoord

Je snijdt alleen het onderste wortelgedeelte weg, dit is maar een kleins stukje. De rest kan je allemaal in stukken/ repen snijden en alles tegelijk in de wok doen. Het is juist lekker als de stelen nog iets knapperig zijn, ze smaken gewokt nl. zo lekker!!! Ik vind ze zelfs rauw nog lekker. :)

Toegevoegd na 24 minuten:
En nee.. ze zijn niet bitter! Ze zijn een beetje in de smaakrichting van de Chinese kool, maar dan iets pittiger.
Het is trouwens familie hiervan, vandaar.
Ik doe ze ook vaak fijngesneden door de soep . Het wit in fijne reepjes en het groen in dunne sliertjes. Alleen water en een kippenbouillontablet aan de kook brengen, daarbij een gerookte kipfilet in reepjes, het wit van de paksoi en wat witte peper. 10 min. zachtjes koken en dan wat mihoen erbij ( 2 min. meekoken) Op smaak brengen met sojasaus, de groene paksoisliertjes en wat bosuireepjes.
Heerlijk!

Als je het invriest altijd even 2 min.blancheren en het liefst op de dag dat je hem koopt opeten. Hij is hooguit 2 dagen, in een open zak in de groentela van de koelkast, houdbaar, wil je van de waardevolle vitamine C en de knapperigheid profiteren.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt de hele paksoi gebruiken, alleen heeft de witte stronk iets langer tijd nodig om te bakken dan de bladeren. De witte stronk smaakt een beetje fris/waterig.

Toegevoegd na 21 minuten:
n.a.v. je toevoeging: ik vind de bladeren geen uitgesproken smaak hebben, ze zijn alleen net iets pittiger dan bv. witte/chinese kool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stronk smaakt een beetje zoals een milde witlof, maar je kan alles gebruiken, ook blijft de stronk lekker knapperig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik alleen de bladeren. Dus de stronk gaat weg. De bladeren in grove stukken snijden en dan koud in het gerecht gooien. Het slinkt wel. Paksoi smaakt niet bitter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alles ervan eten maar voor het lekkere snijd je het onderste eraf.Je kunt het zeer goed gebruiken om te roerbakken,het smelt als het ware in de pan en is erg lekker als je het een beetje kruid met peper en zout meer heeft het niet echt nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij paksoi zijn het de bladstelen die gebruikt worden. Ze kunnen net zoals asperges klaar gemaakt worden. De groente kan ook gekookt of gestoofd worden, echter niet te lang zodat de groente licht knapperig blijft. Populair is ook het gebruik in een roerbakgerecht, bijvoorbeeld in een wok. Meestal wordt er wel gezorgd voor een voldoende pikante smaak met bijvoorbeeld knoflook of gember. Verder kan er heel goed stamppot gemaakt worden met paksoi. Ook fijn versneden in salades zijn paksoistelen goed te verbruiken, maar dan wel licht geblancheerd. De smaak van paksoi is veel meer uitgesproken waardoor het aan te raden is geen of slechts een weinig zout of kruiden toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de hele paksoi (dus groen én wit) even koken in water met een snufje zout. Het wit iets langer dan het groen. Dan afgieten. Vervolgens in een koekenpan wat olijfolie verhitten en fijngesneden knoflookteentjes (zoveel als je wilt) even aanbakken tot ze lichtbruin zien. Dit over de gekookte paksoi gieten. Je kunt er ook nog wat azijn over sprenkelen. Geeft een heel lekker smaakje.

Van de witte stelen kan je ook vegetarische schnitzels maken. Je haalt de witte stelen door 1. meel, 2. geklutst ei, 3. paneermeel. Dan frituren als ware het een vleesschnitzel.
Zelf even uitproberen hoe lang.
Ik doe altijd een minuutje of 3 per kant, dan zijn ze knapperig. Als je zewat zachter wilt dan iets langer. Wel oppassen dat het jasje niet verbrandt.

Eet smakelijk (én gezond).