Ik ga zo 50 kleine gehaktballetjes maken, voor een feestje. Hoeveel gehakt heb ik nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
46.7K
Cryofiel
12 jaar geleden
Zulke dingen vraag ik altijd aan de slager. Die geeft mij dan de juiste hoeveelheid gehakt mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga niet naar de slager. Ik woon boven de jumbo. Ik zie daar nooit iemand dan alleen jonge meiden.

Het beste antwoord

Je hebt hier 1 kg gehakt voor nodig, gehakt half om half is het lekkerste.

•1 kg. gehakt

•6 theelepels gehaktkruiden van verstegen met zout

•2 eieren

•1 1/2 theel.nootmuskaat

•1 1/2 theel. knoflookpoeder

•8 theel.sambal badjak

•1 1/2 eetl.ketjap manis

croma (bak boter)

Kneed alles goed door elkaar en draai er kleine gehaktballetjes van.

In de pan braad je in croma de gehaktballetjes in ongeveer 5 minuten rondom aan, laat ze daar in 15 minuten gaar worden.

De gehaktballetjes kunnen koud of warm geserveerd worden.
Serveer je ze koud, leg ze dan in een platte schaal, maak een bedje van waterkers en leg de gehaktballetjes daar boven op.
Serveer je ze warm, leg ze dan op een schaal en plaats die op een warmhoudplaatje.
Zet 3 bakjes met saus ernaast, in het ene bakje Chilli saus van Go-Tan, dan een bakje pindasaus, en in het andere een bakje knoflooksaus.

Smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!!

Andere antwoorden (2)

Ja wat zijn kleine gehaktballetjes..
Aan anderhalve kilo heb je zeker wel genoeg!
(Met het formaat wat ik in gedachten heb dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk ligt dat er aan hoe groot je de gehaktballetjes gaat maken (duh....), maar ook aan hoe je het gehakt aanmaakt.
Als je uitsluitend gehakt en kruiden wilt gebruiken , neem dan niet te mager gehakt, of laat het gehakt twee keer draaien of draai het zelf nog één of twee keer na in de vleesmolen, anders vallen ze helemaal uit elkaar.) Als je balletjes maakt model ´borrelbal´ (20 gram rauw) heb je aan puur gehakt ongeveer 20 x 50 = 1 kilo nodig.

Maak je het gehakt echter aan met ei en paneermeel, brood, gekookte aardappels of rijst , en doe je er eventueel nog een gesnipperd uitje door, dan kun je al snel met een ons of zes, zeven terecht, afhankelijk van hoeveel bindmiddel je gebruikt.

Zelf maak ik dergelijke balletjes graag in de magnetron ; dan blijven ze in de regel heel, en het is een heel snel en simpel recept :
Meng een kilo varkens- of niet te mager, (dubbel gedraaid) half-om-halfgehakt met een zakje nassikruiden (zonder groente), en een scheutje ketjap of chilisaus. Draai er circa 50 balletjes van.
Ongeveer tien ballen tegelijk een paar minuten (even uitproberen) in de magnetron, en klaar is kees.

Toegevoegd na 3 minuten:
(Een gehaktballetje van 20 gram is ongeveer formaatje bitterbal. Van puur gehakt zullen ze iets krimpen, aangemaakt gehakt nauwelijks. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik wil indische balletjes maken, met inderdaad paneermeel nasi kruiden en ketjap. Eitje er door. De hele mikmak dus.
Persoonlijk, lijkt het me toch lekkerder om het in de pan te doen...Krijg je een lekker baklaagje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar dan moet je echt gehakt hebben dat niet in de pan helemaal uit elkaar kruimelt; dus geen onvermengd rundergehakt, hoe lekker ook.
Gewoon een kilo nemen ; zo duur is het niet en ach, die paar balletjes extra komen ook wel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, heb ook liever te veel dan dat ik te weinig heb. Dacht namelijk zelf aan 500 gram. Dus dan had ik te weinig gehad.....En je moet natuurlijk ook eerst voorproeven:)