Hoe krijg je de saus bij de panna cotta affogato ingekookt en lekker?

In delicious van juni staat in het recept dat je de koffie moet inkoken (3 minuten). Na 3 minuten is de koffie echter totaal niet ingekookt en bovendien smaakt gekookte koffie echt heel vies. Hoe krijg je de saus bij de panna cotta affogato toch lekker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (2)

Volgens mij bedoelen ze dat de koffie gewoon "een beetje" moet worden ingekookt. Oftewel een beetje water eruit laten verdampen (koken is gewoon snel verdampen in dit geval), zodat de koffie sterker (en misschien iets dikker) wordt.
Na 3 minuten koken is de koffie zeker weten wat sterker geworden, en is er flink wat water uit verdampt.

De koffie moet namelijk over ijs heen. Ijs is koud, en daardoor proef je minder. Daarom moet de koffie iets ingedampt zijn zodat de smaak sterker wordt en niet weg valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak de koffiesaus altijd als volgt;
Ik zet sterke espresso koffie en doe die met witte bassterdsuiker in een kleine steelpan. Als ik een mok koffie heb, neem ik die zelfde mok en de helft daarvan suiker, in die verhouding dus en zet de pan op laag vuur en al roerend laat ik de suiker helemaal smelten en oplossen. Dan laat ik hem nog 2-3 min. op klein pitje pruttelen tot hij wat dikker is. Ik laat hem dan helemaal afkoelen en roer er dan nog wat hazelnoot likeur door.
Kan ook met Tia Maria maar het hoeft niet natuurlijk.

Vlak voor het opdienen giet ik het dan over de panna cottas.
amc