Wat is het verschil tussen roomijs en sorbetijs?

Ik wil graag het verschil in textuur weten. Is sorbetijs bijvoorbeeld zachter dan roomijs, en misschien ook minder koud?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.7K

Antwoorden (3)

Wat is het verschil tussen roomijs en sorbet ?
Roomijs wordt bereid op een basis van melk en room. Sorbet daarentegen, heeft vruchtensappen of -purees als hoofdbestanddeel en bevat geen of zeer weinig melkbestanddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil tussen sorbetijs en "gewoon" ijs is dat sorbetijs op waterbasis is en het gewone ijs op melkbasis. De naam sorbet is overigens afgeleid van het Arabische woord sharbāt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de vorige twee antwoorden al aangeven, is de basis van de beide ijssoorten verschillend. Ijs op basis van water (sorbetijs) zal van zichzelf wat korreliger voelen in je mond. Als je het tussen je tanden bijt, voel je de ijskristalletjes, een beetje vergelijkbaar als wat je bij het doorbijten van een waterijsje voelt. De grootte van de kristalletjes is wel afhankelijk van de kwaliteit van het ijs; als je het met een machine maakt, krijg je kleinere kristalletjes als wanneer je het maakt door tijdens het invriezen van een sap of siroop regelmatig te roeren met een vork.
In roomijs zit naast melkeiwit ook melkvet, wat een voller mondgevoel geeft. Over het algemeen zal roomijs ook zalviger voelen in je mond, zonder de kristalletjes. Mocht het ijs veel temperatuurwisselingen hebben ondergaan, dan kunnen hierin echter ook kristalletjes ontstaan. Dit komt de kwaliteit en beleving meestal niet ten goede.