Hoeveel appels gebruik je in een normale appeltaart?

Ik bak eigenlijk nooit gebak en cake enzo, dus nu heb ik een recept voor appeltaart waarbij je een kilo appels nodig hebt. Ik zit nu nog maar op 773 gram appels met snijden en ik heb eerlijk gezegd het idee dat dit nu al veel te veel is. Kan dat kloppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
26K

Het beste antwoord

Een aantal appels opgeven blijft natuurlijk een onduidelijk recept. Als je gewoon een kilo appels neemt van normaal formaat, en je schilt ze niet te dik en snijdt niet te veel bij het klokhuis weg, zul je een netto gewicht van rond de 850 gr. overhouden, en dat is ruim voldoende voor een normale appeltaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik gebruik hooguit 4 tot 6 appels, doe het op gevoel. Maar ik moet er wellicht bijzeggen dat ik geen pak appeltaart mix gebruik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet niet dat er tijdens het bakken een hoop vocht uit de appels verdampt, gebruik gewoon zoveel als je in je vorm kwijt kunt en ga er van uit dat het dus nog wat slinkt.

Echt met een kop boven je springvorm uit laten steken is overigens ook weer niet aan te raden, dus dan gewoon minder nemen dan in het recept staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een appel of 5 is m'n bakvorm meestal wel gevuld.
smul ze straks!
14 jaar geleden
Voor het recept dat ik altijd gebruik voor het bakken van mijn eigen appeltaart, gebruik ik ook altijd 1kg appels. Ik gebruik een springvorm van 24cm. Deze 1kg bereken ik op de ongeschilde appels. Zodra ze geschild zijn hou ik dus niet 1kg aan stukjes appel over. Het aantal appelen vind ik moeilijk te zeggen aangezien ik niet weet wat voor soort/grote appels je gebruikt hebt.

Ik las ook iets bij een antwoord over vocht. Ik leg altijd een laagje gekruimelde beschuit of paneermeel op de bodem van het deeg, om zo een te vochtige appeltaart te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 boom appels is wel genoeg denk ik...
of een krat appelmoes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan zeker kloppen,het gaat er gewoon om dat je blikvorm goed gevuld is,that's it...ik maak het ook wel eens met een kleine vorm,dan heb ik ook weer minder appels nodig maar gebruik wel hetzelfde hoeveelheid deeg(ktijg je lekkere dikke korst van ahhaha)oja en verder doe in plaats van rozijnen,krenten erin dan word je appeltaart niet zo nat maar mooi droog hmmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schil de appels en snij ze in stukjes en vul gewoon het blik. Als het blik vol is stop ik met schillen zo weet ik dat ik een mooie hoge appeltaart heb. Op de meeste pakken staat de je 6 appels nodig hebt ik vind dat veel te weinig want je blik is dan meestal nog lang niet vol. Ik hou van een grote hoge taart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appeltje of 5 is genoeg. Ik gebruik zeeeeeeeker geen kilo. Moet wel een beetje normaal blijven vind ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 0f 6 appels is voldoende

Tip: gooi rozijnen en krentjes erdoor erg lekker.

smul smakelijk! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij dit recept gebruik je ook 1 kilo appels.

Deeg:

300 gram zelfrijzend bakmeel

200 gram koude boter

160 gram basterdsuiker

zakje vanillesuiker

losgeklopt ei

snufje zout

Vulling:

1 kg harde zure appels (goudreinet of jonagold)

1 el citroensap

15 gram suiker

2 tl kaneel

60 gram rozijnen

1 Snijd met 2 messen de boter door de bloem, basterdsuiker, vanillesuiker en zout. Wrijf dan verder de boter met de vingers totdat je een kruimelig mengsel hebt. Voeg 3/4 van het ei toe. Zet het deeg verpakt weg in de koelkast.

2 Schil de appels, wrijf ze in met citroensap, maak stukjes en voeg nog meer citroensap toe totdat elk stukje zo'n beetje omgeven is. Bestrooi de appelstukjes met kaneel en 15 gram suiker, roer, voeg de rozijnen toe en roer weer.

3 Maak van 2/5 deeg de bodem. De cirkel voor de bodem kun je ook in tweeën snijden en erin leggen, dan gaat het wat makkelijker. Rol de rest van het deeg ook uit, bekleed de zijkanten en houd wat over voor de bovenkant.

4 Doe de appelvulling erin. Maak strookjes en leg die afgewisseld horizontaal en verticaal erin. Bestrijk de deegstrookjes met ei en bak de taart op 175 graden 78 minuten.

5 Laat 5 minuten afkoelen, ga met een mes langs de rand en haal de rand eraf. Laat verder afkoelen, zet hem dan in de koelkast. Wacht 1 a 2 dagen dan is hij op zijn lekkerst. Wel binnen een week vanaf het bakken opmaken.

Succes!